Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


5 posters

    Polisens Förtroendekris- Nödvändig Skandal?!

    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Polisens Förtroendekris- Nödvändig Skandal?! Empty Polisens Förtroendekris- Nödvändig Skandal?!

    Inlägg  Susz X 2009-03-20, 04:30

    Tja- ingen eld utan rök- eller hur var det nu ....

    Mest har diskussionen handlat om rasistiska uttryck.Den som sett polisens egen film från Rosengård kan inte undgå att märka en annan ingrediens i stämningen där inne i patrullbilen:
    Våldslusten. Polisernas vilja att skada.
    ”Jag ska göra han steril om jag får tag i honom”, säger en polis.
    ”Han ska ha så duktigt med stryk så han inte kan stå på benen”, svarar en annan. "
    Sedan dess har så mycket mer kommit upp i ljuset...


    Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven

    Några exempel:
    -"Nigger Niggerson" och "Oskar neger" var något som användes under internutbildning i skåne, JO anmälan är gjord.
    -Polishögskolan i Solna anmäler sig själv efter uppgifter om utbredd främlingsfientlighet på skolan.
    -I en artikeln beskrivs en verklighet som att "blir man tagen av polis får man räkna med stryk"...
    Ja skandalerna har haglat tätt, läs mer ingående här:

    http://sydsvenskan.se/system/topicRoot/Polisens_f_rtroendekris/

    Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven

    .
    En yrkesproffessionell polis får inte vara rasist
    - ej heller använda övervåld. Rättssäkerheten är urholkad när detta förekommer utan replessarier.Det skapar även otrygghet och rädsla hos allmänheten.Vilket är den värsta grogrunden till hat/ våld. Detta går stick i stäv med vad de goda yrkesproffessionella har som ledstjärna.


    Är det så att ungar protesterar mot våld de själva utsatts för kan jag förstå dem- dock inte sagt att jag tycker det förhållningssättet är rätt..
    Så kan man oxå se det: Skulle verkligheten vara den att de som bemöts med stryk/ nedvärdering lever under posttraumatisk stress eller psykos på grund av tidigare trauman- då tycker jag att detta är än mer skam!
    Okunskapen om bemötande av personer i psykisk obalans bör elimineras. Såväl för den anställdes och innevånarens känsla av trygghet.

    Personligen är jag glad att polisen spelade in sig själva- detta har ju fört något gott med sig:
    Diskussionen är ääntligen väckt på fler plan och övervåld/rasism inom polisiära yrket
    kan inte längre tystas ned genom en nochig axelryckning/ bortförklaring.
    Detta kan på sikt även skapa en bättre arbetsmiljö för alla de seriösa poliser som inte blivit lyssnade på,pressats " till tystnad" -av grupptryck..kanske att vi i förlängningen även får uppleva en rättvisare
    rättsprocess- där polis som begått övervåld / misshandel behandlas lika inför lagen
    dvs med oberoende åklagare?
    Och- kanske slipper folk behöva räkna med "pisk"..
    scratch

    Om polisens förtroendekris handlar även tv-debatten med företrädare för polisen
    och politiker från justitieutskottet- den är verkligen bra! Se debatten- klicka här:

    http://svtplay.se/v/1454209/polisens_fortroendekris

    Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Polisens Förtroendekris- Nödvändig Skandal?! Empty Sv: Polisens Förtroendekris- Nödvändig Skandal?!

    Inlägg  Infra 2009-03-20, 08:51

    Hoppsan. Den där länken hette "duga".
    Man får ju gåshud när man kryssar mellan
    rubrikerna. Inte alls missvisande. Jag
    menar att det är så här illa ställt inom
    polisen.

    Helst skulle jag vilja kunna kolla vad
    skiten kostar oss skattebetalare. Men
    SCB har lagt om statistiken och kan inte
    längre hjälpa till med totalkostnaden.

    De hänvisar till polismyndigheten. Men det
    är inte längre möjligt eftersom praktiskt
    taget varje station är sin egen myndighet.

    Skulle inte förvåna mig ett dugg om man
    gjort om systemet för att förhindra demokra-
    tisk insyn och på så sätt förhindra kritik.

    Eländet kostar oss skattebetalare och
    finansiärer dryga miljardbelopp årligen.
    Polisen är, numera, den enda delen av
    offentlig sektor som tillåts kosta pengar.

    Hur mycket, skall vi finansiärer av eländet
    alltså inte få veta. Är det nån på sajten
    som vet var jag kan få tag i totalsiffran
    för Polisverksamheten/år? Så att jag kan
    gnälla litet till?
    study
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Polisens Förtroendekris- Nödvändig Skandal?! Empty Sv: Polisens Förtroendekris- Nödvändig Skandal?!

    Inlägg  MartinLindgren 2009-03-20, 09:56

    Kanske uppgifterna att rikspolis styrelsen ligger kraftigt back,
    Och kommer behöva hela 5 miljarder i extraanslag senast 2012?
    Kan vara till en liten hjälp! Wink
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Polisens Förtroendekris- Nödvändig Skandal?! Empty Sv: Polisens Förtroendekris- Nödvändig Skandal?!

    Inlägg  lazy 2009-03-20, 12:27

    raderat


    Senast ändrad av lazy den 2010-01-16, 01:48, ändrad totalt 1 gång
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Polisens Förtroendekris- Nödvändig Skandal?! Empty Sv: Polisens Förtroendekris- Nödvändig Skandal?!

    Inlägg  Susz X 2009-03-20, 12:40

    Infra skrev:Hoppsan. Den där länken hette "duga".
    Man får ju gåshud när man kryssar mellan
    rubrikerna. Inte alls missvisande. Jag
    menar att det är så här illa ställt inom
    polisen.

    Helst skulle jag vilja kunna kolla vad
    skiten kostar oss skattebetalare. Men
    SCB har lagt om statistiken och kan inte
    längre hjälpa till med totalkostnaden.

    De hänvisar till polismyndigheten. Men det
    är inte längre möjligt eftersom praktiskt
    taget varje station är sin egen myndighet.

    Skulle inte förvåna mig ett dugg om man
    gjort om systemet för att förhindra demokra-
    tisk insyn och på så sätt förhindra kritik.

    Eländet kostar oss skattebetalare och
    finansiärer dryga miljardbelopp årligen.
    Polisen är, numera, den enda delen av
    offentlig sektor som tillåts kosta pengar.

    Hur mycket, skall vi finansiärer av eländet
    alltså inte få veta. Är det nån på sajten
    som vet var jag kan få tag i totalsiffran
    för Polisverksamheten/år? Så att jag kan
    gnälla litet till?
    study

    Om du menar allvar i att se helheten så räkna även med åklagarämbetets maktposition
    ..ett ytterligare gyllene exempel på "maktutövning" synliggörs även i detta med en grabbs uttalande, trots en ursäkt:

    https://acbladet.swedishforum.se/-f1/grymta-at-polis-nu-faller-domen-t164.htm

    För att inte tala om vad det kostar samhället i övrigt, ökat våld oc
    h vad det för med sig..även akutkostnader för de som råkat ut för våldet, trauman, lidande etc..
    En slags "legalisering " av övervåld mot svaga i samhället..

    Ja- det här med slutna grupper med makt i ett samhällssystem som utåt är "demokratiskt" är i mina ögon inte bra alls...tydligen har vissa "ledare"
    inom yrket även dragit nytta av detta...
    Stor skam är vad det är- inget annat. Ledare/ åklagare borde synas bättre i sömmarna kan jag tycka..De rättvisa med en vilja att göra gott lyftas fram- och de med eget maktbehov / girighet plockas bort från sin maktposition .
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Polisens Förtroendekris- Nödvändig Skandal?! Empty Sv: Polisens Förtroendekris- Nödvändig Skandal?!

    Inlägg  Susz X 2009-03-20, 12:51

    Och- intet att förglömma- har detta sin grund i polishögskolan som anmält sig själv
    - hur utbrett är då dessa dåliga vibbar bland poliskåren i Sverige i dag?
    Räcker det med att titta på USA:s taktik..var det rentav ett mål? Vill vi ha sådan dynga i Sverige? Inte jag iaf.. No
    Med säkerhet inte den "gode" polisen heller.I love you
    Hur och var i organisationen finner man ansvariga? Då menar jag även åklagarämbetet.


    Och Lazy- har du själv ett intresse av att förringa detta till att det enbart handlar om "en grupp poliser"? Bara undrar...Personligen kan jag känna att det ligger en slags medveten strategi - att testa hur långt man kan gå för att få makt- tror inte ett dugg på att det av "en slump" samtidigt gjordes ett åtal mot en grabb på 15 år- pga dennes ord. Samtidigt som att övervåld inom yrket inte utreds
    alls.
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Polisens Förtroendekris- Nödvändig Skandal?! Empty Sv: Polisens Förtroendekris- Nödvändig Skandal?!

    Inlägg  MartinLindgren 2009-03-20, 13:35

    Du har helt rätt suszX, polisen om några borde leva som dom lär!
    att åtala en 15 åring, för några ord, samtidigt som man tillåter sig vara sju resor värre själva, No
    Är bara omoral från den högre skolan! Wink
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Polisens Förtroendekris- Nödvändig Skandal?! Empty Sv: Polisens Förtroendekris- Nödvändig Skandal?!

    Inlägg  Susz X 2009-03-20, 14:52

    Skulle inte förvåna mig ett dugg om man
    gjort om systemet för att förhindra demokra-
    tisk insyn och på så sätt förhindra kritik.
    av Infra..


    Intressant tanke...när gjordes det om och vem var drivande?
    scratch
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Polisens Förtroendekris- Nödvändig Skandal?! Empty Sv: Polisens Förtroendekris- Nödvändig Skandal?!

    Inlägg  Infra 2009-03-20, 18:41

    Susz X wrote: Intressant tanke...när gjordes det om och vem var drivande?

    Jag kollade upp polislöner och totalbudget i början av milleniet. Då hade jag glädje av SCB. Skulle göra samma koll i slutet på 2008. Jag tog kontakt efter en stunds irrande bland statistiken på SCB;s hemsida. Blev vänligt men bestämt avvisad och fick reda på att statistiken nu ligger närmare respektive verksamhet. Förmodligen var peeping Tomas Bodström pappa till det här också. Order från högre ort. SCB håller tydligen bara koll på skoförsäljningen numera.

    Nu tog jag kontakt med Riksrevisionen. De kanske kan hjälpa mig och skicka över litet siffror. Vi får se. Annars måste ju justitiedep. veta. Men de gillar säkert inte att man snokar.
    Sista försöket denna omgång får bli riksdagens informationstjänst om det behövs.

    Själva polisorganisationen har ju i decennier lidit av en svår omorganisationssjuka. Det har visst lugnat ner sig en aning på den fronten nu. Jag tror inte att det är mitt kontrollbehov, snarare ett närgånget intresse. Någon måste hålla kollen på dom.
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Polisens Förtroendekris- Nödvändig Skandal?! Empty Sv: Polisens Förtroendekris- Nödvändig Skandal?!

    Inlägg  Infra 2009-03-20, 19:18

    Susz X
    Jag kollade igenom din länk till seminariet
    den 23/2. Sorglustig föreställning. Polisfacket
    puffade för vidareutbildning och Carin Götblad
    puffade för sin egen förträfflighet.

    Tydligen är polisen en skyddad verkstad där det
    inte behöver sparas varken på utbildning,
    handledning eller befodringar. Hänvisade gjorde
    Götblad till socialarbetares handledning. I
    Stockholm har inte handledning varit en självklar-
    het någonstans det senaste decennierna iaf.

    Jag driver den tesen: den enda verksamhet inom
    offentlig sektor som får kosta är polisen. Allt
    är tillrättalagt för denna yrkeskår, både löner
    och befodringsgångar. Jämför en socialarbetare i
    kommunal tjänst som bara har ett befodringssteg
    innan han når Socialdirektörsposten och dit lär
    hon aldrig nå. Någon utbildning
    kostas inte på henne. Det är avskaffat.

    Men snuten, de skall glida runt på sina räkmackor
    antigen det är dyrtider eller inte. Och tjänar
    dubbelt så mycket som vilken offentliganställd
    som helst. Besparingar är det inte tal om när det
    gäller denna yrkeskår fast samhället skulle kunna
    spara miljarder. Ursäkta gnället (om du kan).


    Senast ändrad av Infra den 2009-03-21, 03:41, ändrad totalt 1 gång
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Polisens Förtroendekris- Nödvändig Skandal?! Empty Sv: Polisens Förtroendekris- Nödvändig Skandal?!

    Inlägg  Susz X 2009-03-20, 23:31

    Gnäll så mycket du vill- det behöver du inte be mig om ursäkt för.. cat
    Håller med dig när det handlar om polisens företrädare här- samtidigt verkar dessa ha en position som inte kan påverka så mycket egentligen- inte som den verksamheten är uppbyggd i dag.
    Lite långt från verkligheten är dessa nog- men samtidigt är det ju bra och nödvändiga strategier de nämner- viktiga i alla jobb med människor egentligen.
    Mer fart tycks det vara i rikspolischefen- är övertygad att det är vad som behövs
    i detta yrket- synd att han inte var med i programmet oxå- det hade varit intressant..! Ställer mig tveksam till om polisen det handlar om talar samma språk som Götblad?

    Sedan är det aldrig bra med slutna verksamheter - det vet vi.

    Vad jag tycker saknas är skyldighet att utreda /anmäla missförhållanden..då menar jag utreda av oberoende åklagare..kanske en tillsynsmyndighet ..
    I vården har vi Lex Maria o lex Sarah- de borde omsättas i alla yrken med människor
    -det fungerar så , att man har ansvar att anmäla missförhållanden / felbehandlingar
    av "tredje part"..

    Åsså tycker jag att polisen behövs- det är rötäggen i leden som borde bort
    och ersättas..säkert är inte de flesta det.. men ett rötägg med eget behov av makt över andra-och möjlighet att mörka- kan förstöra en hel del..
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Polisens Förtroendekris- Nödvändig Skandal?! Empty Sv: Polisens Förtroendekris- Nödvändig Skandal?!

    Inlägg  Susz X 2009-03-21, 03:47

    Vet inte hur vanligt denna kopplingen är- att bli hotad för att man anmält en misshandel som utförts av polis..Å andra sidan är ett fall ett fall för mycket
    - men jag tvekar på att detta är det enda. Synd att den aspekten inte togs upp i debatten alls eftersom den visar på ett samarbete mellan polis/vaktbolag affraid :


    http://www.dn.se/sthlm/dodshot-mot-offer-for-polismisshandel-1.543679
    Mollgan
    Mollgan


    Antal inlägg : 104
    Join date : 09-03-19

    Polisens Förtroendekris- Nödvändig Skandal?! Empty Sv: Polisens Förtroendekris- Nödvändig Skandal?!

    Inlägg  Mollgan 2009-03-21, 05:52

    Jo, det blir allt vanligare att polisen själv använder
    sig av gangstermetoder. Faktum är att inom Rikskriminalen
    finns dessa metoder etablerade sedan sent -80-tal och är
    en sanktionerad arbetsmetod som systematiserats, godkänd
    på högsta polischefsnivå

    Jag menar själv att denna slaffsmentalitet inom polisen
    har tillåts växa fram sedan infiltration i gangstergrupper
    växt fram som arbetsmetod inom polisen de senaste
    15-20-åren. Slaffsmentalitet och dålig respekt för
    lagregler går hand i hand med infiltration, brottsprovokation, bevisprovokation, tipspengar och
    angiverimentalitet som tillåtits fritt spelrum inom Rikskriminalen de senaste 15-20 åren.

    Rågångarna hålls inte klara mellan gangstermetoder och polisverksamhet och hela rättsväsendet är under destruktiv
    påverkan av dessa tvivelaktiga polismetoder. När vi talar tipspengar är det inga småsummor det handlar om. Det är pengar som dessutom undandras beskattning och många av oss svenskar lever gott på att ange varandra, oftast för skitsaker, typ: "nu kommer han"! eller "nu får han besök"!

    Har du en granne som, utan synbar försörjning som går hemma hela dagarna, kan det mycket väl vara en tjallare som står i sold hos vår smutsiga polismakt, och som har span på någon annan hyresgäst. Så väl kan man alltså leva på detta skitiga system, skattefritt, år efter år.

    Därför drar jag mig inte för paraleller med STASI:s Östtyskland (fast jag hånats för det). Det var emmellertid ett klumpigt, otympligt och orimligt system där uppgifter om enskillda förvarades i pappersmappar som blev så fulla att det svällde över alla breddar. Akterna blev för många och någon överblick fanns inte.

    Det problemet har inte dagens moderna polisstat, den som vi till största delen kan tacka Tomas Bodström för. Här är allt digitaliserat välordnat och effektivt. Det är därför det är så skrämmande med tipspengar som betalas ut och som göms undan på fejkade underkonton. Därför måste polisorganisationen ses över och bantas ekonomiskt så att vi blir av med denna vidriga angiveriverksamhet.

    Källor: Lars Wierup: "Svensk maffia" och "Infiltratören"
    Dick Sundevall: "Hanteraren"

    För övrigt pågår brottsutredning, förundersökning just nu mot Carin Götblad, karriärist, populist och Rikspolischef i Stockholm. Misstankar: Mened, skyddande av brottsing samt grovt tjänstefel
    pig

    Sannolikt undkommer hon straffansvar. Det gör 99 % av brottsliga poliser. Poliser har också bonusar. Två såna bonus är straffrihet och åtalsfrihet.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Polisens Förtroendekris- Nödvändig Skandal?! Empty Sv: Polisens Förtroendekris- Nödvändig Skandal?!

    Inlägg  Susz X 2009-03-21, 23:29

    Nu blev jag nyfiken- vad har hänt som inte media skrivit om- eller är det jag som missat?
    Mollgan
    Mollgan


    Antal inlägg : 104
    Join date : 09-03-19

    Polisens Förtroendekris- Nödvändig Skandal?! Empty Sv: Polisens Förtroendekris- Nödvändig Skandal?!

    Inlägg  Mollgan 2009-03-22, 05:21

    SuszX: "Nu blev jag nyfiken- vad har hänt som inte media skrivit om- eller är det jag som missat?"


    Jo, det är bra att du frågar. Ibland undrar man ju "Är världen så här vansinnig eller är karln paranoid"?
    I detta fall är jag rädd att dessa två saker
    sammanfaller. Modern psykiatrisk forskning har nämligen
    visat att det bara är gradskillnader mellan paranoikern och sanningssökaren ("Nya perspektiv på psykiatrin", författad av en norsk psykiatriker, jag tror han hette Hausbjerg). Jag återkommer om boken. Jag skall kolla närmare.

    Mitt intresse för svensk polis och polisverksamhet
    kvarlever från den tid då polisutbildningen var betald. Som, tyngd av studieskulder, inom en annan offentlig profession
    såg jag detta som en stor orättvisa. Intresset har breddats och har "förföljt" Laughing mig genom åren. Peeping Tomas Bodströms aktiva agerande för att få till stånd sina tvångslagar, det är ju allmängods.
    Mitt förra inlägg har dessvärre inga andra källor än de tre
    böcker jag angav samt mitt eget studium av den verklighet vi
    alla befinner oss i. Några länkar har jag inte kännedom om
    angående dessa saker men den oro inför utvecklingen som gemene man bär på, talar till viss del sitt tydliga språk.

    Det är klart att man kan börja käfta om sådana här saker,
    men jag tycker det är bättre att vi lyssnar på varandra.
    Någon allmän kännedom om sådana här saker finns inte, men
    det är ju inte meningen heller. Man måste nog, dessvärre,
    läsa alla tre av dessa böcker för att få ett hum om det jag torgför. "Svensk maffia" har du kanske själv läst. Den är lättillgänglig och finns på Coop bl. a. De andra två böckerna måste man nog skaffa sig aktivt, "Infiltratören" och "Hanteraren". Kanske ligger det recentioner ute på nätet - det har jag inte kollat.

    Jag har länge anat oråd men utan stöd av dessa författares research hade jag nog inte tordas torgföra mina synpunkter.
    Har plockat några fragment från var och en av dessa källor,
    lagt ihop saker och ting.
    Jag vill gärna se mig som någon slags svensk motsvarighet till de "Wisselblowers" som finns i staterna, men det kanske är att hoppas för mycket. Jag kanske bara gör mig löjlig.


    Beträffande polisanmälan mot Carin Götblad så är det Dick Sundevall som har gjort den. Han upprördes själv av all skit han hittat under sin research.
    Mollgan
    Mollgan


    Antal inlägg : 104
    Join date : 09-03-19

    Polisens Förtroendekris- Nödvändig Skandal?! Empty Sv: Polisens Förtroendekris- Nödvändig Skandal?!

    Inlägg  Mollgan 2009-03-22, 06:38

    Neutral
    Susz X.

    Min källa, boken som jag skulle återkomma till:

    "Nytt perspektiv på psykiatrin" Prisma
    Förf. Svein Haugsgjerd


    Spec. sid. 67 mitt på, ung.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Polisens Förtroendekris- Nödvändig Skandal?! Empty Sv: Polisens Förtroendekris- Nödvändig Skandal?!

    Inlägg  Susz X 2009-03-22, 09:54

    Rent spontant, direkt från hjärtat: är glad att du finns mr visselblåsare!
    Det är så det känns efter att ha läst dina rader..då menar jag alla rader!

    mvh/ Susz
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Polisens Förtroendekris- Nödvändig Skandal?! Empty Sv: Polisens Förtroendekris- Nödvändig Skandal?!

    Inlägg  Susz X 2009-03-22, 10:06

    Tack fördina boktips- har inhandlat "svens kmaffia" nu under rean-men inte läst den än. Dock har jag ögon i nacken och kan se att inte staden jag bor i är förskonad
    från dito..tvärtom- ibland undrar jag om denna plats inte är dessas fristad på jorden..

    Sponsored content


    Polisens Förtroendekris- Nödvändig Skandal?! Empty Sv: Polisens Förtroendekris- Nödvändig Skandal?!

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-04-28, 02:36