Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+9
marxisten
GustavAnder
Regndrottning
R.O.F.L
SiP
Redvictory
ANNA2LINK
formsvackan
Sossar-e-lata
13 posters

    Något alla borde läsa, säger mycket om Red V, Red C, marxisten etc

    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Något alla borde läsa, säger mycket om Red V, Red C, marxisten etc - Sida 4 Empty Sv: Något alla borde läsa, säger mycket om Red V, Red C, marxisten etc

    Inlägg  lazy 2009-08-05, 01:45

    blueheaven skrev:
    formsvackan skrev:
    GustavAnder skrev:Hallelulja, 1 ! rätt till den nojade, Jag har kallat mig neolib på Aftonbladet.
    Och GustavAnder och HögerSE och Tophatt och Awfultruth Very Happy

    Men av Marx "tusentals idiotier" kunde du ändå inte redogöra för en enda ?

    Ange något som är vettigt i Marxs teser! scratch

    Punkt 8: Lika tvångsarbete för alla. Det som de flesta vänster klagar
    mest på sen 3 år tillbaka! Laughing
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Något alla borde läsa, säger mycket om Red V, Red C, marxisten etc - Sida 4 Empty Sv: Något alla borde läsa, säger mycket om Red V, Red C, marxisten etc

    Inlägg  formsvackan 2009-08-05, 09:34

    blueheaven skrev:
    formsvackan skrev:
    GustavAnder skrev:Hallelulja, 1 ! rätt till den nojade, Jag har kallat mig neolib på Aftonbladet.
    Och GustavAnder och HögerSE och Tophatt och Awfultruth Very Happy

    Men av Marx "tusentals idiotier" kunde du ändå inte redogöra för en enda ?

    Ange något som är vettigt i Marxs teser! scratch
    Jag har inte läst Marx och kan därför inte komma med något. Det skulle förvåna mig om du och/eller GA har gjort det, men att prestera kommentarer som "tusentals idiotier" är för den skull inte främmande för er.
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Något alla borde läsa, säger mycket om Red V, Red C, marxisten etc - Sida 4 Empty Sv: Något alla borde läsa, säger mycket om Red V, Red C, marxisten etc

    Inlägg  theward 2009-08-05, 10:27

    formsvackan skrev:
    blueheaven skrev:
    formsvackan skrev:
    GustavAnder skrev:Hallelulja, 1 ! rätt till den nojade, Jag har kallat mig neolib på Aftonbladet.
    Och GustavAnder och HögerSE och Tophatt och Awfultruth Very Happy

    Men av Marx "tusentals idiotier" kunde du ändå inte redogöra för en enda ?

    Ange något som är vettigt i Marxs teser! scratch
    Jag har inte läst Marx och kan därför inte komma med något. Det skulle förvåna mig om du och/eller GA har gjort det, men att prestera kommentarer som "tusentals idiotier" är för den skull inte främmande för er.

    Det farliga är när folk tror på allt de vill tro på och skiter öht vad som är sant eller inte.
    Detta fenomen är sjukt vanligt på detta forum.
    kanske borde forumet byta namn till "ignoransforumet" istället
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Något alla borde läsa, säger mycket om Red V, Red C, marxisten etc - Sida 4 Empty red miffos..

    Inlägg  GustavAnder 2009-08-05, 11:09

    Proletariatets diktatur, är det något som är bra theward ?
    Du som sa att kommunismen var i grunden en bra sak .

    Ignoransen finns i stort sett bara på vänster sidan, vi till höger kan mer om Marx än ni, också. Smile
    VAD kan ni egentligen ?
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Något alla borde läsa, säger mycket om Red V, Red C, marxisten etc - Sida 4 Empty Sv: Något alla borde läsa, säger mycket om Red V, Red C, marxisten etc

    Inlägg  blueheaven 2009-08-05, 11:27

    GustavAnder skrev:Proletariatets diktatur, är det något som är bra theward ?
    Du som sa att kommunismen var i grunden en bra sak .

    Ignoransen finns i stort sett bara på vänster sidan, vi till höger kan mer om Marx än ni, också. Smile
    VAD kan ni egentligen ?

    Trådens mest intressanta fråga, vad kan ni? Laughing

    Undrar vad svaret blir? Laughing
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Något alla borde läsa, säger mycket om Red V, Red C, marxisten etc - Sida 4 Empty Sv: Något alla borde läsa, säger mycket om Red V, Red C, marxisten etc

    Inlägg  formsvackan 2009-08-05, 13:03

    GustavAnder skrev:Ignoransen finns i stort sett bara på vänster sidan, vi till höger kan mer om Marx än ni, också. Smile
    Varför då inte presentera några av de "tusentals idiotier" du surrade om Very Happy
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Något alla borde läsa, säger mycket om Red V, Red C, marxisten etc - Sida 4 Empty Sv: Något alla borde läsa, säger mycket om Red V, Red C, marxisten etc

    Inlägg  formsvackan 2009-08-05, 13:18

    blueheaven skrev:Trådens mest intressanta fråga, vad kan ni? Laughing
    Att ställa en sådan fråga till dig och/eller GA torde väl kunna klassas som veckans meningslöshet Very Happy
    KickTheRasist
    KickTheRasist


    Antal inlägg : 3622
    Join date : 09-02-18

    Något alla borde läsa, säger mycket om Red V, Red C, marxisten etc - Sida 4 Empty Sv: Något alla borde läsa, säger mycket om Red V, Red C, marxisten etc

    Inlägg  KickTheRasist 2009-08-05, 13:25

    formsvackan skrev:
    blueheaven skrev:Trådens mest intressanta fråga, vad kan ni? Laughing
    Att ställa en sådan fråga till dig och/eller GA torde väl kunna klassas som veckans meningslöshet Very Happy



    Klockrent!!



    *asgarv*
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Något alla borde läsa, säger mycket om Red V, Red C, marxisten etc - Sida 4 Empty Sv: Något alla borde läsa, säger mycket om Red V, Red C, marxisten etc

    Inlägg  formsvackan 2009-08-05, 13:57

    marxisten skrev:
    GustavAnder skrev:Du, röda stackare, jag vet nog att sosseriet uppstod i slutet på 1800 talet men få, eller inga ? socialdemokrater idag anser att de har sin värdegrund och politiska åskådning i Marx, sä sluta dravla innan du slutar som foliet ? Smile

    Suck, fattar du inte vad jag menar. Jag menar inte att allt styrts som i kommunistska manifestet, men: allt har sitt ursprung däri och därav så har vi styrts av en vidareutveckling av marxismen och därav marxism. Liksom vi har liberala partier idag, skulle inte vara liberala, för de är inte efter er grundfilosofi till punkt och pricka. Eller ett mer konkret exempel. En bil idag är inte en bil för att t-forden som var den första serietillverkade bilen skiljer sig mycket åt mot bilarna idag, eftersom de har utvecklats. En utveckling ändrar inte vad det är eller vad man är. Det är en utveckling för att förbättra och ändra men med samma inriktning iaf.

    Förresten, till vilken filosofi vill du koppla S?
    Fråga istället till vilken filosofi man ska koppla GustavAnder. Enligt honom själv är det den där man tidigare hävdade att grisar, men inte kvinnor skulle ha rösträtt Very Happy
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Något alla borde läsa, säger mycket om Red V, Red C, marxisten etc - Sida 4 Empty duracell marxisterna...

    Inlägg  GustavAnder 2009-08-05, 15:15

    formsvackan skrev:
    GustavAnder skrev:Ignoransen finns i stort sett bara på vänster sidan, vi till höger kan mer om Marx än ni, också. Smile
    Varför då inte presentera några av de "tusentals idiotier" du surrade om Very Happy

    Nu har duracell socialskiten kommit igång igen, med en massa inlägg och frågor , frågor som jag redan svarat på i tråden,
    läs tråden , hönshjärna.

    Och så kommer han med sina förvirrade personlig påhopp igen, vad har min filosofi med sossarna att göra ?
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Något alla borde läsa, säger mycket om Red V, Red C, marxisten etc - Sida 4 Empty Sv: Något alla borde läsa, säger mycket om Red V, Red C, marxisten etc

    Inlägg  formsvackan 2009-08-05, 18:24

    GustavAnder skrev:Nu har duracell socialskiten kommit igång igen, med en massa inlägg och frågor , frågor som jag redan svarat på i tråden, läs tråden , hönshjärna.
    Gjort detta, men ser inte att du presenterat någon av de "tusentals idiotier" du surrade om.
    GustavAnder skrev: vad har min filosofi med sossarna att göra ?
    Sossarna ? Grisarna var det väl Very Happy

    http://wwwc.aftonbladet.se/special/1900/10/gunnar.html

    De radikala kraven på lika rösträtt för alla, till och med för kvinnorna, hade satt skräck i överklassen. Vid valen 1911 gick socialdemokraterna framåt och högern tillbaka och klassmotsättningarna skärptes.

    Högerledaren, brukspatronen och amiralen Arvid Lindman, hade 1907 genomdrivit en rösträttsreform som högermän benämner allmän rösträtt.
    Men lika rösträtt gällde bara män och andra kammaren. För val till kommuner och landsting och därmed indirekt till första kammaren gällde en 40-gradig skala efter förmögenhet och inkomst.

    Förstakammarhögern kunde därmed kontrollera alla reformer som krävde beslut om statsfinanserna. Det kallades ”garantier” för de besuttna.
    Vanligt folk hatade den 40-gradiga skalan. I den folkliga agitationen diktades visor, t ex om Per Andersson och hans svin:

    Per Andersson i en svinagård så fin
    sin hela förmögenhet lade,
    och tack vare sina femhundrade svin
    till riksdagen rösträtt han hade!

    När svinen drabbades av pest förlorade han sin rösträtt:

    Per Andersson frågar sig ännu idag
    och ni skulle se uppå minen:
    ”Vem var det som rådde om rösträtten
    - jag i egen person, eller svinen?”

    Högerns män ansåg att de slog vakt om ansvar och kompetens. Man kan tänka sig att en grosshandlare eller ett hovrättsråd ansåg det absurt att han och hans piga skulle ha en röst var.


    1918 var tiden mogen för en demokratisk författningsreform i Sverige.

    ”Det skall enligt vänsterns uppfattning införas lika rösträtt för kvinnor som för män”, sa högerledaren i riksdagen. ”Och då vill jag, herr talman, för min del säga, att jag icke kan godkänna detta tal om det berättigade i ett sådant krav.”

    Han var särskilt emot kvinnlig rösträtt:

    ”Enligt min uppfattning är detta icke en sådan huvuduppgift för kvinnan, att det kan vara nyttigt att hon föres in i det politiska livet.”

    Kvinnans uppgifter är ”så skiljaktiga från mannens, att det för den stora mängden av kvinnor är viktigare att inrikta sig på dessa andra uppgifter och främst dem, som sammanhänga med kvinnornas verksamhet i hemmen”.

    Högertidningarna skrev om massornas brist på politisk bildning och intellektuella förutsättningar. Svenska Dagbladet talade om ”primitiv arbetardemokrati”, Sydsvenska Dagbladet ansåg det orimligt att majoriteten skulle få bli den dominerande maktfaktorn, Nya Dagligt Allehanda skrev om ”massvälde”, ”ansvarslöshet”, ”oförnuft” och ”inkompetens”. Andra högertidningar talade om skydd mot ”denna primitiva demokrati”, ”ohejdat klass- och massvälde” osv.
    Högerriksdagsmannen Ericsson i Aaby skapade ett bevingat ord, när han skrev om den nya riksdagen ”att vi snart får höra suset från den antågande barbarskogen”.
    Men motståndarna till fullvärdig politisk demokrati fick ge sig. Ivar Andersson, chefredaktör för Svenska Dagbladet, talade om ”kapitulation”. ”Inför folkstormen kunde högern inte vidhålla sitt motstånd”, skrev senare statsvetaren och högerriksdagsmannen Elis Håstad.

    Sponsored content


    Något alla borde läsa, säger mycket om Red V, Red C, marxisten etc - Sida 4 Empty Sv: Något alla borde läsa, säger mycket om Red V, Red C, marxisten etc

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-19, 15:54