Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


5 posters

    Fiske och natur

    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Fiske och natur - Sida 2 Empty Sv: Fiske och natur

    Inlägg  Redvictory 2009-04-25, 23:55

    Jag gav den till min mamma för att hon tittade till min yngsta dotter...
    jag har ingen rök men skall bygga en i sommar! rökt sik är också otroligt gott Very Happy
    tyvärr äter jag inte gädda men de är kul att fiska och det finns alltid någon som vill ha dem! nu på våren är det helhäftigt att kasta en wobbler eller toby vass och se när gäddan plöjer fram och hugger med en smäll!

    här finns de flesta fiskevatten bäckar sjöar hav tjärnar m,m inom några km eller mil
    bäckmete är häftigt! kompisen fick en bäcköring på ca 8hg förra sommaren och det är bra för en bäcköring tycker jag. aborre sik lax gädda öring röding regnbåge är de vanligaste
    forell finns också men de är inte så vanliga
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Fiske och natur - Sida 2 Empty ok

    Inlägg  theward 2009-04-26, 09:14

    Redvictory skrev:Jag gav den till min mamma för att hon tittade till min yngsta dotter...
    jag har ingen rök men skall bygga en i sommar! rökt sik är också otroligt gott Very Happy
    tyvärr äter jag inte gädda men de är kul att fiska och det finns alltid någon som vill ha dem! nu på våren är det helhäftigt att kasta en wobbler eller toby vass och se när gäddan plöjer fram och hugger med en smäll!

    här finns de flesta fiskevatten bäckar sjöar hav tjärnar m,m inom några km eller mil
    bäckmete är häftigt! kompisen fick en bäcköring på ca 8hg förra sommaren och det är bra för en bäcköring tycker jag. aborre sik lax gädda öring röding regnbåge är de vanligaste
    forell finns också men de är inte så vanliga

    Jag äter inte heller gädda, men jag kör catch and realease på de flesta(iaf den isfria säsongen). De som jag ändå tar upp, har jag bekanta som vill ha

    Har bara fiskat öring(riktat fiske då) några få ggr.
    Är lite överkänslig mot put and take fiske, eftersom jag jobbat med fiskodling och fiskvård Wink

    Så min största öring väger bara 1,3 kg...Regnbåge har jag helt undvikit att få, vilket måste ses som en enorm bedrift Shocked

    Bäcköring har vi lite granna av, fast vi har desto mera bäckröding..
    De blir inte stora, men de är goda att röka och kul att fiska.

    Vi har en av de största fiskevårdsföreningarna i Sverige och vi förvaltar över 400 sjöar och vattendrag.

    Rök har jag gjort en egen, den är av plåt och kan ganska lätt tas med.
    kan väl röka 5-6 st 3-5 hg fisk i den samtidit ungefär eller 2-3 stycken kilosfisk.

    Joo att se gäddan komma är skithäftigt tongue
    Det häftigaste jag sett, måste vara när jag landkastade i en sjöage här hemma.
    25m uppströms mig simmade en fullvuxen And...

    c.a 25 meter nedanför där jag står, ser jag en jättestor plog ploja fram i vattnet...

    Plogen(gäddan) passerar mitt drag och fortsätter rakt mot gräsandshonan.
    PLASK säger det och anden är ett minne blott.
    Låt oss säga att detta var ingen liten gäddmadamé Wink
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Fiske och natur - Sida 2 Empty Trollingpremiär

    Inlägg  Corven 2009-04-26, 19:57

    I helgen var det premiär för trollingen....

    I går (lördag)så fick guben 3 gäddor, runt 1.5 allihop. Idag (söndag) fick jag 3 gäddor, 2 på runt 1.5 kg, men sen fick jag en på 4,6, den var lite mer spännande. Nya rullen, en Shimano Exage, var härlig att fiska med. Alla 3 fick jag på mitt favoritdrag, MisterBig pike. Trots väldigt stark lina, så kändes varenda rörelse fisken gjorde. Guben fick en gös på 1.5 kg också, den ska vi röka nu om en liten stund.

    Men det är otroligt så fort isen försvann i år. För 4 veckor sen var det 70 cm kärnis, och vi kunde gå över hela sjön utan problem, och nu är all is borta. Så fort har det inte gått under dom år jag har fiskat i Färnebo. Saknar nästan att höra isklirret när det nästan har smält undan....
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Fiske och natur - Sida 2 Empty Sv: Fiske och natur

    Inlägg  Susz X 2009-04-27, 04:11

    theward skrev:
    Redvictory skrev:
    theward skrev:
    Redvictory skrev:Jag fick en fin havsöring på ca 1kg igårkväll
    Den pumpade på bra och just när jag fått den iland så gick reven av! men med ett grepp över ryggen så var den bärgad! fin matfisk...nu har fisket börjat på allvar Very Happy
    jag försökte lägga in en bild på den men det är skitkrångligt här! någon som har ett enkelt tips hur jag skall göra? isåfall får ni se den på bild Very Happy

    Där förklarar cleopatra hur man gör, för mig Wink
    Det var ganska enkelt tillslut

    Gäddan var större än min son och hans kusin....
    115 cm och 10,400kg tung
    Fiske och natur - Sida 2 Storgddan3

    ps tappade nåt ännu värre i vinter, den ryckte sönder tafsen för mig Shocked

    Den var fin theward! lika lång som barnen ha,ha,ha
    det finns kanonställen för gäddfiske där jag bor också och nu börjar de snart bli på hugget före lekningen! jag fiskar mest gädda med vobbler eller toby vassdrag
    Tack för tipset! jag ska kolla upp cleopatras länktips!

    kolla in världens största gädda som tar på en annan storgädda!
    Fiske och natur - Sida 2 Big%20pike

    Fast ena gången tog den stor den lilla av kroken, den andra gången fick jag upp den "lilla" (c.a 2,5-3kg stor), svårt sargad

    Jag har en sann fiskehistoria(alla ,mina är sanna(så det så)
    För 12 å¨r sen hade jag varit ute på sjön hela dagen.
    Men bara fått ett par abborrar.
    Kl 23 fick jag för mig att prova, lite mete.
    Körde ju ändå förbi min bråte på vägen hem.
    Hade bara en 1,5 hg abborre att meta med.
    Så när jag kastat ut betet(metar gädda med kastspö)
    Så försvann flötet direkt....

    Jag misstänkte ju givetvis att abborren var för stark, men jag tänkte att jag avvaktar en stund.
    Efter 1 minut, tänkte jag att nu provar jag med ett motryck för skoj skull.'
    Det var stumt.. totalt stumt, bottennapp tänkte jag.

    Men det rörde sig ju.....
    Efter ett par minuter baxande, så kom ett monster upp till ytan, 30 m norr om båten

    Jag ljuger inte om jag säger att gäddan var runt 1,5 meter lång och grov som tusan över ryggen. Huvudet såg ut att vara runt 4dm...

    Nu fick gäddan syn på mig och rusade mot mig och mot bråten som befann sig 20 meter innanför mig.
    I desperation drog jag åt spärren så mkt jag kunde, det bara tjöt i rullen.

    Gäddan passerade mig och fortsatte med beslutsamhet mot bråten , vilek var det sista jag ville. Kan säga att den var den enda faran för tappad fisk i närheten.
    Gäddan plöjde rakt genom bråten, gjorde några ryck och sen
    gick linan av Sad

    De är smarta storgäddorna... hade den tex simmat åt valfritt annat hål, hade chanser varit väldigt goda att jag fått upp den tillslut.

    Två dar senare fick jag höra att de hittat en död storgädda i sjön....
    Som vägde runt 20 kilo...
    Skulle me 99% säkrerhet tro att det var den jag hade haft på.
    För så stor är inte sjön och så många monster i den storleksklassen fins det inte heller.
    Skulle jag uppskatta gäddan själv, om man går efter det jag såg.
    Hade jag trott 15-20kg, beroende på hur rund den var om magen.

    De två stösta de tagit i sjön är på 17,3 och 17,6...

    ps har haft på ett par till monster, men de var iaf lite lättare tongue
    Den ena hade jag på ett hemmagjort metspö med angellina på.
    En sådan kamp är svår att vinna lol!

    Hujja- har inte dragit någon så stor gädda. Men sett dem när de lekte
    - fast det är många år sedan nu- små drag brydde de sig inte om alls..
    Inte var de rädda heller- gick hur nära båten som helst tre stycken
    riktiga monster..Trodde först man såg i syne- men nicee var det!
    Stora som hajjar- då menar jag inte de minsta utan de riktigt stora..imponerande.
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Fiske och natur - Sida 2 Empty Dags igen

    Inlägg  Corven 2009-05-08, 16:25

    Nu bär det av till stugan, och en hel helgs fiske....

    Ha en trevlig helg allihop!
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Fiske och natur - Sida 2 Empty Sv: Fiske och natur

    Inlägg  Susz X 2009-05-08, 23:38

    Corven skrev:Nu bär det av till stugan, och en hel helgs fiske....

    Ha en trevlig helg allihop!

    Tack detsamma Corven! Och en lyckospark från mig!
    Är litre avis- med oxå glad för din weekendsemester..
    Ha det bässt!
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Fiske och natur - Sida 2 Empty Samma här

    Inlägg  theward 2009-05-10, 12:11

    Fast jag önskar dig "skitfiske" corven Wink

    Har tänkt att fiska idag, en fan vad det blåser(idag också)
    Nåja får väl ta en sjö som det är relativt lugnt vid Wink

    Säsongens första gädda hägrar ju, helt klart tongue

    Ska försöka slå mitt personliga rekord i både antal och storlek i år.
    Fast det är klart att för att antalet ska slås måste det bli mkt fiske och det vet man ju inte i förväg..precis Rolling Eyes

    Nåja jag ska iaf få fler än jag fick ifjol och större också tongue
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Fiske och natur - Sida 2 Empty Sv: Fiske och natur

    Inlägg  Corven 2009-05-10, 20:09

    Det blev lite gös och lite gädda. Jag tog 3 gäddor igår. Och en idag.

    Guben hade lite mer tur, i fredags tog han två gösar, igår tog han en gädda på runt 4 kg, idag fick han en gädda och en gös.

    Den första gösen han fick i fredags var riktigt fin. Vägde 3.4 kg....

    Fiske och natur - Sida 2 34kg
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Fiske och natur - Sida 2 Empty Fina fiskar

    Inlägg  theward 2009-05-10, 22:04

    Corven skrev:Det blev lite gös och lite gädda. Jag tog 3 gäddor igår. Och en idag.

    Guben hade lite mer tur, i fredags tog han två gösar, igår tog han en gädda på runt 4 kg, idag fick han en gädda och en gös.

    Den första gösen han fick i fredags var riktigt fin. Vägde 3.4 kg....

    Fiske och natur - Sida 2 34kg

    Både "sportsligt" och matmässigt Smile

    kom inte iväg idag heller..vädret blev bara sämre.
    Få se imorrn eftermiddag hur det blir.
    Slutar iaf jobbet redan kl 11...så tid finnes iaf
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Fiske och natur - Sida 2 Empty Sv: Fiske och natur

    Inlägg  Redvictory 2009-06-10, 09:56

    Nu är båten klar för lack! jag fick tag i en billigare tvåkomponentlack som förhindrar plastpest på biltema! gelcott är ju så jädra dyr så den struntar jag i! jag ska svetsa en specialram så att det går att köra den på en släpvagn och vi i och upptagning skall en släde gå att dra ut ca 2,5 meter ut från släpvagnen .den kan även användas till skoter! kanske man ska söka patent ha,ha,ha skämt o msido så ska det gå lätt att sjösaätta! helst ska man kunna klara det på en man! vi har ju så många alternativ där jag bor! älvar åar sjöar havet så det är vädret och vinden som styr vilket fiske det blir! kanske hinner jag fiska lite i helgen för nästa vecka blir det cellgifter hela veckan jag kommer kanske hem på midsommardagen om allt går väl! jag önskar framförallt Theward och Corven ett riktigt skitfiske i helgen! Very Happy Very Happy
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Fiske och natur - Sida 2 Empty tack

    Inlägg  theward 2009-06-10, 10:44

    Redvictory skrev:Nu är båten klar för lack! jag fick tag i en billigare tvåkomponentlack som förhindrar plastpest på biltema! gelcott är ju så jädra dyr så den struntar jag i! jag ska svetsa en specialram så att det går att köra den på en släpvagn och vi i och upptagning skall en släde gå att dra ut ca 2,5 meter ut från släpvagnen .den kan även användas till skoter! kanske man ska söka patent ha,ha,ha skämt o msido så ska det gå lätt att sjösaätta! helst ska man kunna klara det på en man! vi har ju så många alternativ där jag bor! älvar åar sjöar havet så det är vädret och vinden som styr vilket fiske det blir! kanske hinner jag fiska lite i helgen för nästa vecka blir det cellgifter hela veckan jag kommer kanske hem på midsommardagen om allt går väl! jag önskar framförallt Theward och Corven ett riktigt skitfiske i helgen! Very Happy Very Happy

    Fast det kan nog bli riktigt skitfiske i helgen sas.
    För det är ett jävla skitväder minst sagt...

    Nåja söndag efermiddag såg ju hanterbar ut.
    Men fram till lördag förmiddag ska det regna och var genommulet och c.a 10 grader varmt..

    Fy fan säger jag bläää

    oki.. lycka till med behandlingen och kom ihåg att det kommer att bli bättre Wink
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Fiske och natur - Sida 2 Empty Sv: Fiske och natur

    Inlägg  Redvictory 2009-07-02, 10:01

    theward skrev:
    Redvictory skrev:Nu är båten klar för lack! jag fick tag i en billigare tvåkomponentlack som förhindrar plastpest på biltema! gelcott är ju så jädra dyr så den struntar jag i! jag ska svetsa en specialram så att det går att köra den på en släpvagn och vi i och upptagning skall en släde gå att dra ut ca 2,5 meter ut från släpvagnen .den kan även användas till skoter! kanske man ska söka patent ha,ha,ha skämt o msido så ska det gå lätt att sjösaätta! helst ska man kunna klara det på en man! vi har ju så många alternativ där jag bor! älvar åar sjöar havet så det är vädret och vinden som styr vilket fiske det blir! kanske hinner jag fiska lite i helgen för nästa vecka blir det cellgifter hela veckan jag kommer kanske hem på midsommardagen om allt går väl! jag önskar framförallt Theward och Corven ett riktigt skitfiske i helgen! Very Happy Very Happy

    Fast det kan nog bli riktigt skitfiske i helgen sas.
    För det är ett jävla skitväder minst sagt...

    Nåja söndag efermiddag såg ju hanterbar ut.
    Men fram till lördag förmiddag ska det regna och var genommulet och c.a 10 grader varmt..

    Fy fan säger jag bläää

    oki.. lycka till med behandlingen och kom ihåg att det kommer att bli bättre Wink

    Grannen o jag var ute och körde långdrag i gårkväll! det small på en rejäl bit
    direkt tyvärr tappade han den men vi såg att det var en 5-6 kg bit som vände sig
    och dök till friheten! det är många fina fiskekvällar nu i sommarvärmen Very Happy
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Fiske och natur - Sida 2 Empty ja bara man har ork....

    Inlägg  theward 2009-07-02, 23:35

    Redvictory skrev:
    theward skrev:
    Redvictory skrev:Nu är båten klar för lack! jag fick tag i en billigare tvåkomponentlack som förhindrar plastpest på biltema! gelcott är ju så jädra dyr så den struntar jag i! jag ska svetsa en specialram så att det går att köra den på en släpvagn och vi i och upptagning skall en släde gå att dra ut ca 2,5 meter ut från släpvagnen .den kan även användas till skoter! kanske man ska söka patent ha,ha,ha skämt o msido så ska det gå lätt att sjösaätta! helst ska man kunna klara det på en man! vi har ju så många alternativ där jag bor! älvar åar sjöar havet så det är vädret och vinden som styr vilket fiske det blir! kanske hinner jag fiska lite i helgen för nästa vecka blir det cellgifter hela veckan jag kommer kanske hem på midsommardagen om allt går väl! jag önskar framförallt Theward och Corven ett riktigt skitfiske i helgen! Very Happy Very Happy

    Fast det kan nog bli riktigt skitfiske i helgen sas.
    För det är ett jävla skitväder minst sagt...

    Nåja söndag efermiddag såg ju hanterbar ut.
    Men fram till lördag förmiddag ska det regna och var genommulet och c.a 10 grader varmt..

    Fy fan säger jag bläää

    oki.. lycka till med behandlingen och kom ihåg att det kommer att bli bättre Wink

    Grannen o jag var ute och körde långdrag i gårkväll! det small på en rejäl bit
    direkt tyvärr tappade han den men vi såg att det var en 5-6 kg bit som vände sig
    och dök till friheten! det är många fina fiskekvällar nu i sommarvärmen Very Happy

    Så är det fina kvällar.... tongue
    är ute till solen går ner, sen blir det ett kvällsbad innan man måste sova Wink

    fast idag blev det en vilodag...
    imorrn blir det en festkväll med polarna...
    Lördag ska jag vila mig inför söndagens jobb.
    Men på söndag då jävlar ska det fiskas Wink

    tror det kan nappa då, ifall det laddat ur med lite åska innan.
    hoppas bara inte konserterna åskar bort imorrn...
    blir 3 coverband som spelar imorrn Wink
    womanlover
    womanlover


    Antal inlägg : 421
    Join date : 09-02-17
    Age : 57
    Ort : Öland

    Fiske och natur - Sida 2 Empty Gäddan är underskattad

    Inlägg  womanlover 2009-07-18, 23:23

    Många säger att den smakar gyttja och dy. Speciellt om den är fångad i en insjö.
    Kan vara så - men det finns botemedel mot detta.
    Fjälla gäddan. Ta god tid på dig. Sen du har fått bort fjällen - ska du fortsätta att gnida gäddan med kniven. Tills den är blank som en sik.
    Dy-smaken är nämligen den hinna som ligger innanför fjällen.
    Skölj sen gäddan mycket noga. Borsta den gärna med en rotborste.
    Nu har du en delikatess.
    Tips: Rök fisken. Servera med färskpotatis och riven pepparrot.
    Mums fillibabba.
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Fiske och natur - Sida 2 Empty Sv: Fiske och natur

    Inlägg  theward 2009-07-19, 23:21

    womanlover skrev:Många säger att den smakar gyttja och dy. Speciellt om den är fångad i en insjö.
    Kan vara så - men det finns botemedel mot detta.
    Fjälla gäddan. Ta god tid på dig. Sen du har fått bort fjällen - ska du fortsätta att gnida gäddan med kniven. Tills den är blank som en sik.
    Dy-smaken är nämligen den hinna som ligger innanför fjällen.
    Skölj sen gäddan mycket noga. Borsta den gärna med en rotborste.
    Nu har du en delikatess.
    Tips: Rök fisken. Servera med färskpotatis och riven pepparrot.
    Mums fillibabba.

    inte smakar den dy, men den har en lite fränare smak
    Dessutom är det ju en av de fiskar som samlar på sig mest gifter.
    Men tar man de från sjöar med fina vatten och på höst eller vinter.
    Är de klart ätbara, största problemet är alla ben Rolling Eyes

    Men hårt stekt i en stekpanna fylld med smör, mkt salt o peppar ..på en en öppen eld..
    Serverat med råstekt potatis är faktiskt riktigt gott tongue

    Tyvärr har jag inte ätit det på mkt länge...
    kanske ska prova nästa vecka, när vi ska till ön och sova i stugan Wink

    När jag var yngre brukade jag ofarsan eller jag o en kompis.
    Campa och inte ta med så mt proviant.
    Vilket gjorde att vi var tvugna att få fisk för att inte gå hungriga..
    Då var gädda jävligt gott om man gått utan mat i en halv dag eller mer...

    Vi fiskade med gamla metoder... lina, krok barkflöte och spön som vi täljde till...
    Det enda vi hade med var tändstickor, potatis, och lite bröd och smör.

    joo jag kan göra eld utan tändstickor.. så då spelar det ingen roll om man har med dessamma tycker jag tongue
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Fiske och natur - Sida 2 Empty Sv: Fiske och natur

    Inlägg  Redvictory 2009-08-26, 20:09

    Jag har varit på en fantastisk fiskeresa i borgafjäll! vi var 6 st med två båtar
    vi fiskade med långdrag och drog upp ca 50 st öringar och rödingar som
    vägde runt 5hg och uppåt! jag kan rekommendera de som vill bo billigt 400 för 4bäddar
    och 575kr dygn för sexbäddarstugor dvs runt 100 kr per natt! fiskekort för 5 dygn 160 kr
    vi fiskade uteseslutande i borgasjön som har ett häftigt bergsmassiv intill! obs det är inga inplanterade fiskar! de har även helikopter för några hundra per pers om man vill utforska fler fjällsjöar!
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Fiske och natur - Sida 2 Empty Sv: Fiske och natur

    Inlägg  theward 2009-08-26, 22:32

    Redvictory skrev:Jag har varit på en fantastisk fiskeresa i borgafjäll! vi var 6 st med två båtar
    vi fiskade med långdrag och drog upp ca 50 st öringar och rödingar som
    vägde runt 5hg och uppåt! jag kan rekommendera de som vill bo billigt 400 för 4bäddar
    och 575kr dygn för sexbäddarstugor dvs runt 100 kr per natt! fiskekort för 5 dygn 160 kr
    vi fiskade uteseslutande i borgasjön som har ett häftigt bergsmassiv intill! obs det är inga inplanterade fiskar! de har även helikopter för några hundra per pers om man vill utforska fler fjällsjöar!

    Låter inte helt fel Smile
    Vi var ute i Måndags och drog 11 gäddor på nästan 30kg i sammanlagd vikt.
    Den största drog tjejen,den vägde 4,52kg Wink
    Ska troligtvis till stugan på fredag och stanna till söndag kväll...
    Om vädret blir ok och jag inte blir sjukare, har börjat få en förkylning.. Rolling Eyes

    Men har jag inte hög feber drar vi väg
    Wink
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Fiske och natur - Sida 2 Empty Sv: Fiske och natur

    Inlägg  theward 2009-08-28, 10:25

    Fiske och natur - Sida 2 Wobbler

    några wobblers jag gjort.
    Jag planerar att göra många fler i vinter och finfina både utseende och gång på dem.

    Ska även köpa material till att göra egna tafsar,tackel och spinnare.
    Finns många mörka vinterkvällar man kan pyssla på Wink
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Fiske och natur - Sida 2 Empty Sv: Fiske och natur

    Inlägg  Redvictory 2009-09-20, 10:03

    theward skrev:Fiske och natur - Sida 2 Wobbler

    några wobblers jag gjort.
    Jag planerar att göra många fler i vinter och finfina både utseende och gång på dem.

    Ska även köpa material till att göra egna tafsar,tackel och spinnare.
    Finns många mörka vinterkvällar man kan pyssla på Wink

    Hej Theward! hoppas du slipper värken idag! kul att kunna tillverka egna Wobblers
    Igår blev jag av med ett av mina spön då en mycket stor öring högg på!
    vi hittade senare ett öringsnät som fastnat på ett fint öringsställe! vi bärgade det så nu är det fritt för fiske där igen! hansöringen har börjat röra sig här nu igen så det lär bli en hel del havsfiske innan isen lägger sig! Very Happy


    Ha det gott!
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Fiske och natur - Sida 2 Empty Sv: Fiske och natur

    Inlägg  theward 2009-09-20, 10:24

    Redvictory skrev:
    theward skrev:Fiske och natur - Sida 2 Wobbler

    några wobblers jag gjort.
    Jag planerar att göra många fler i vinter och finfina både utseende och gång på dem.

    Ska även köpa material till att göra egna tafsar,tackel och spinnare.
    Finns många mörka vinterkvällar man kan pyssla på Wink

    Hej Theward! hoppas du slipper värken idag! kul att kunna tillverka egna Wobblers
    Igår blev jag av med ett av mina spön då en mycket stor öring högg på!
    vi hittade senare ett öringsnät som fastnat på ett fint öringsställe! vi bärgade det så nu är det fritt för fiske där igen! hansöringen har börjat röra sig här nu igen så det lär bli en hel del havsfiske innan isen lägger sig! Very Happy


    Ha det gott!

    ja slipper värken gör jag kanske inte, men den är iaf hanterbar och nu har man sovit länge i 2 dar..det underlättar lite Very Happy

    Wobblerna gillar jag att göra och de blir oftast ganska bra. lite irriterande att jag lyckats förlora 2 st på de senaste två fisketurerna Shocked
    Men det är bara att göra nya, men lite surt är det Rolling Eyes
    Menar man lägger ner mkt tid på dem

    Nät är ett otyg..
    Borde i princip förbjudas

    Igår när vi var vid stugan fick min 9 årige son den enda fisken en abborre på 2 hg på ett stort atomdrag(koppar)..
    Strax efter så skriker grabben i fullan hals..trodde han fick mera fisk.
    Men det var nåt annat: en stor älgtjur hade gått i vattnet c:a 100 meter bort och simmaade nu i sakta mak över viken till "ön"(det är en ö vid högvatten) på andra sidan..
    Det tog nån minut, sen ställde han sig på land och ruskade av sig vattnet...
    Jag körde lite älglock på honom och att han stod och tittade åt vårat håll i ett par minuter innan han majestätiskt börja lufsa in i skogen...

    Han hade fina skovelhorn(runt 10 taggar), hoppas han håller sig på öarna så slipper han bli skjuten om en månad Wink

    Nu tror jag att taket är helt tätt på stugan och ungarnas koja blev ganska bra...och fikat o korven var mumsig

    ha det gött du med
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Fiske och natur - Sida 2 Empty Sv: Fiske och natur

    Inlägg  theward 2009-10-18, 12:53

    nu är i princip fiskesäsongen över, nu väntar jag på den nya tongue

    allt är i princip klart för vinterfisket...
    väntar bara på att en bekants ska göra mig en ny mörtstuga......
    Angeldonen är fixade, motorborren har fått ny olja i sig.....

    ännu bättre blir det om jag får köpa min chefs skoter för ett par tusen Very Happy
    Det skulle underlätta ifall det blir mkt snö på isen...
    Det trpåkiga är ju att den drar soppa, men man kan ha den på släpkärran fram till sjön, eller så långt vägarna är plogade
    Så blir det ingen större bensinkostnad

    Annars har jag ju min modfiera spark iaf det är blankis Very Happy

    Sen har jag ju alltid med mig nån som kan hjälpa till Very Happy
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Fiske och natur - Sida 2 Empty Sv: Fiske och natur

    Inlägg  theward 2009-10-29, 20:43

    nu har jag fått min nya mörtstuga, ska göra en till exakt likadan...
    innan vintern
    Skulle få stålrammen av min bekant, så det enda jag måste köpa är plastnätet Wink

    Beställda lite mera fiskeprlar på nätet också...
    Ska göra 10 angeldon till, 7 st med en annan krokstorlek på...

    Så då har jag c.a 43 st med 105mm krok, 11 med 50 mm och 6 st med 65mm..
    Då kan jag växla angeldon beroende på vart och vad vi fiskar för dagen så att säga...
    Är vi där det är mkt abborre, använder vi mindre krok...
    På varje angeldon har jag en egentillverkad tafs på kroken....
    Eftersom gäddorna har bitit av linorna allt för många gggr och förra året ryckte de tom av en vanlig köpetafs,som höll för 15kg.
    Så mina tafsar är längre o håller för 60 kg tongue

    nu håller ju inte linan för mer än 20 kg, fast nu kan gäddorna iaf inte bita av tafsen och den är bra gjord Wink

    Här gäller 10 don per fiskekort och är mellan 2-4 personer när vi är ute...
    Men oftast fiskar vi med c:a 20-25 don...

    Men någon gång i vinter ska alla don ut, då blir det ett jäkla spring på oss, förhoppningsvis tongue

    antalet gäddor kan aldrig bli för litet i sjöarna snarare är problemet det motsatta... Rolling Eyes

    Så vi gör en fiskevårdande insats när vi tar bort c.a 70-100 gäddor ur sjöarna varje vinter Very Happy

    hoppas iaf komma ut varje helg i vinter...kanske oftare om väder , hälsa och arbetstiderna tillåter detta Very Happy

    Så vi siktar på c.a 20 tillfällen mellan november och början på april Wink

    Finns inget skönare än att sitta vid en varm brasa, dricka choklad ..äta korv, lyssna på ljuden i naturen och vänta på napp...

    Extra kul är det om man är några stycken och det nappar en 10-20 ggr på de 4-6 timmar man brukar vara ute....

    ibland nappar det ändå mera, rekordet är 31 napp
    och 19 fisk, varav 14 var gäddor och det andra fina matabborrar

    tätast med hugg var det förr förra vintern då vi hade 12 hugg på 25 minuter... affraid
    totalt den dan har vi 28 hugg och fick upp 14 gäddor

    vad jag längtar till isfisket nu Rolling Eyes
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Fiske och natur - Sida 2 Empty Sv: Fiske och natur

    Inlägg  Redvictory 2009-12-22, 12:01

    theward skrev:nu har jag fått min nya mörtstuga, ska göra en till exakt likadan...
    innan vintern
    Skulle få stålrammen av min bekant, så det enda jag måste köpa är plastnätet Wink

    Beställda lite mera fiskeprlar på nätet också...
    Ska göra 10 angeldon till, 7 st med en annan krokstorlek på...

    Så då har jag c.a 43 st med 105mm krok, 11 med 50 mm och 6 st med 65mm..
    Då kan jag växla angeldon beroende på vart och vad vi fiskar för dagen så att säga...
    Är vi där det är mkt abborre, använder vi mindre krok...
    På varje angeldon har jag en egentillverkad tafs på kroken....
    Eftersom gäddorna har bitit av linorna allt för många gggr och förra året ryckte de tom av en vanlig köpetafs,som höll för 15kg.
    Så mina tafsar är längre o håller för 60 kg tongue

    nu håller ju inte linan för mer än 20 kg, fast nu kan gäddorna iaf inte bita av tafsen och den är bra gjord Wink

    Här gäller 10 don per fiskekort och är mellan 2-4 personer när vi är ute...
    Men oftast fiskar vi med c:a 20-25 don...

    Men någon gång i vinter ska alla don ut, då blir det ett jäkla spring på oss, förhoppningsvis tongue

    antalet gäddor kan aldrig bli för litet i sjöarna snarare är problemet det motsatta... Rolling Eyes

    Så vi gör en fiskevårdande insats när vi tar bort c.a 70-100 gäddor ur sjöarna varje vinter Very Happy

    hoppas iaf komma ut varje helg i vinter...kanske oftare om väder , hälsa och arbetstiderna tillåter detta Very Happy

    Så vi siktar på c.a 20 tillfällen mellan november och början på april Wink

    Finns inget skönare än att sitta vid en varm brasa, dricka choklad ..äta korv, lyssna på ljuden i naturen och vänta på napp...

    Extra kul är det om man är några stycken och det nappar en 10-20 ggr på de 4-6 timmar man brukar vara ute....

    ibland nappar det ändå mera, rekordet är 31 napp
    och 19 fisk, varav 14 var gäddor och det andra fina matabborrar

    tätast med hugg var det förr förra vintern då vi hade 12 hugg på 25 minuter... affraid
    totalt den dan har vi 28 hugg och fick upp 14 gäddor

    vad jag längtar till isfisket nu Rolling Eyes

    Nu är väl isfisket igång Theward? Här uppe är många sugna på att isfiska också så för 14 dar sen gick 3 st genom isen varav en var en kompis till mig! nu hade alla överlevnadsoveraller så det var aldrig nån fara men det är ju så onödigt! isarna är inte riktigt att lita på! det har kommit mycket snö och sen frös de för snabbt! nu är det helger ett tag men så snart de är över så ska vi ut! själv har jag inte varit ut på ett tag då jag kännt mig svag och inte kunnat gå så långt! men det kommer bättre dagar! hoppas allt är bra med dig och din familj! Very Happy
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Fiske och natur - Sida 2 Empty Sv: Fiske och natur

    Inlägg  theward 2009-12-22, 19:39

    Redvictory skrev:
    theward skrev:nu har jag fått min nya mörtstuga, ska göra en till exakt likadan...
    innan vintern
    Skulle få stålrammen av min bekant, så det enda jag måste köpa är plastnätet Wink

    Beställda lite mera fiskeprlar på nätet också...
    Ska göra 10 angeldon till, 7 st med en annan krokstorlek på...

    Så då har jag c.a 43 st med 105mm krok, 11 med 50 mm och 6 st med 65mm..
    Då kan jag växla angeldon beroende på vart och vad vi fiskar för dagen så att säga...
    Är vi där det är mkt abborre, använder vi mindre krok...
    På varje angeldon har jag en egentillverkad tafs på kroken....
    Eftersom gäddorna har bitit av linorna allt för många gggr och förra året ryckte de tom av en vanlig köpetafs,som höll för 15kg.
    Så mina tafsar är längre o håller för 60 kg tongue

    nu håller ju inte linan för mer än 20 kg, fast nu kan gäddorna iaf inte bita av tafsen och den är bra gjord Wink

    Här gäller 10 don per fiskekort och är mellan 2-4 personer när vi är ute...
    Men oftast fiskar vi med c:a 20-25 don...

    Men någon gång i vinter ska alla don ut, då blir det ett jäkla spring på oss, förhoppningsvis tongue

    antalet gäddor kan aldrig bli för litet i sjöarna snarare är problemet det motsatta... Rolling Eyes

    Så vi gör en fiskevårdande insats när vi tar bort c.a 70-100 gäddor ur sjöarna varje vinter Very Happy

    hoppas iaf komma ut varje helg i vinter...kanske oftare om väder , hälsa och arbetstiderna tillåter detta Very Happy

    Så vi siktar på c.a 20 tillfällen mellan november och början på april Wink

    Finns inget skönare än att sitta vid en varm brasa, dricka choklad ..äta korv, lyssna på ljuden i naturen och vänta på napp...

    Extra kul är det om man är några stycken och det nappar en 10-20 ggr på de 4-6 timmar man brukar vara ute....

    ibland nappar det ändå mera, rekordet är 31 napp
    och 19 fisk, varav 14 var gäddor och det andra fina matabborrar

    tätast med hugg var det förr förra vintern då vi hade 12 hugg på 25 minuter... affraid
    totalt den dan har vi 28 hugg och fick upp 14 gäddor

    vad jag längtar till isfisket nu Rolling Eyes

    Nu är väl isfisket igång Theward? Här uppe är många sugna på att isfiska också så för 14 dar sen gick 3 st genom isen varav en var en kompis till mig! nu hade alla överlevnadsoveraller så det var aldrig nån fara men det är ju så onödigt! isarna är inte riktigt att lita på! det har kommit mycket snö och sen frös de för snabbt! nu är det helger ett tag men så snart de är över så ska vi ut! själv har jag inte varit ut på ett tag då jag kännt mig svag och inte kunnat gå så långt! men det kommer bättre dagar! hoppas allt är bra med dig och din familj! Very Happy

    nja jag har inte fiskat än
    Kombinatiion stark kyla, dålig is...
    Har hittils stoppat oss

    Snön äer ett stort bekymmer. då den isolerad isen och hindrat den att växa...trots att det är riktigt kallt här
    Snön har dessutom falltit ojämnt och blåst ihop i drivor...
    Så isen är extremt ojämn...

    Anmående svaghet, så har jag mått ganska kasst ändå sen jag var förkyld och jag har ont i ryggslutet och höfter.
    Men värst nu är, mitt höger ben som verkligen värker...

    Fast idag har vi satt ut våra mörtstugor, då isen iaf var 13-14cm på sjön där vi tänkt haft dem.

    Så blir det bar skapligt väder ska vi ut..på söndag hade jag tänkt annanr sblir det en tre-fyra tillfällen vecken efter tongue

    Vi får kolla isen noga och välja säkra sjöar utan drag Wink

    God jul på dig Red och "skitfiske" på dig
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Fiske och natur - Sida 2 Empty Sv: Fiske och natur

    Inlägg  Redvictory 2009-12-23, 09:47

    theward skrev:
    Redvictory skrev:
    theward skrev:nu har jag fått min nya mörtstuga, ska göra en till exakt likadan...
    innan vintern
    Skulle få stålrammen av min bekant, så det enda jag måste köpa är plastnätet Wink

    Beställda lite mera fiskeprlar på nätet också...
    Ska göra 10 angeldon till, 7 st med en annan krokstorlek på...

    Så då har jag c.a 43 st med 105mm krok, 11 med 50 mm och 6 st med 65mm..
    Då kan jag växla angeldon beroende på vart och vad vi fiskar för dagen så att säga...
    Är vi där det är mkt abborre, använder vi mindre krok...
    På varje angeldon har jag en egentillverkad tafs på kroken....
    Eftersom gäddorna har bitit av linorna allt för många gggr och förra året ryckte de tom av en vanlig köpetafs,som höll för 15kg.
    Så mina tafsar är längre o håller för 60 kg tongue

    nu håller ju inte linan för mer än 20 kg, fast nu kan gäddorna iaf inte bita av tafsen och den är bra gjord Wink

    Här gäller 10 don per fiskekort och är mellan 2-4 personer när vi är ute...
    Men oftast fiskar vi med c:a 20-25 don...

    Men någon gång i vinter ska alla don ut, då blir det ett jäkla spring på oss, förhoppningsvis tongue

    antalet gäddor kan aldrig bli för litet i sjöarna snarare är problemet det motsatta... Rolling Eyes

    Så vi gör en fiskevårdande insats när vi tar bort c.a 70-100 gäddor ur sjöarna varje vinter Very Happy

    hoppas iaf komma ut varje helg i vinter...kanske oftare om väder , hälsa och arbetstiderna tillåter detta Very Happy

    Så vi siktar på c.a 20 tillfällen mellan november och början på april Wink

    Finns inget skönare än att sitta vid en varm brasa, dricka choklad ..äta korv, lyssna på ljuden i naturen och vänta på napp...

    Extra kul är det om man är några stycken och det nappar en 10-20 ggr på de 4-6 timmar man brukar vara ute....

    ibland nappar det ändå mera, rekordet är 31 napp
    och 19 fisk, varav 14 var gäddor och det andra fina matabborrar

    tätast med hugg var det förr förra vintern då vi hade 12 hugg på 25 minuter... affraid
    totalt den dan har vi 28 hugg och fick upp 14 gäddor

    vad jag längtar till isfisket nu Rolling Eyes

    Nu är väl isfisket igång Theward? Här uppe är många sugna på att isfiska också så för 14 dar sen gick 3 st genom isen varav en var en kompis till mig! nu hade alla överlevnadsoveraller så det var aldrig nån fara men det är ju så onödigt! isarna är inte riktigt att lita på! det har kommit mycket snö och sen frös de för snabbt! nu är det helger ett tag men så snart de är över så ska vi ut! själv har jag inte varit ut på ett tag då jag kännt mig svag och inte kunnat gå så långt! men det kommer bättre dagar! hoppas allt är bra med dig och din familj! Very Happy

    nja jag har inte fiskat än
    Kombinatiion stark kyla, dålig is...
    Har hittils stoppat oss

    Snön äer ett stort bekymmer. då den isolerad isen och hindrat den att växa...trots att det är riktigt kallt här
    Snön har dessutom falltit ojämnt och blåst ihop i drivor...
    Så isen är extremt ojämn...

    Anmående svaghet, så har jag mått ganska kasst ändå sen jag var förkyld och jag har ont i ryggslutet och höfter.
    Men värst nu är, mitt höger ben som verkligen värker...

    Fast idag har vi satt ut våra mörtstugor, då isen iaf var 13-14cm på sjön där vi tänkt haft dem.

    Så blir det bar skapligt väder ska vi ut..på söndag hade jag tänkt annanr sblir det en tre-fyra tillfällen vecken efter tongue

    Vi får kolla isen noga och välja säkra sjöar utan drag Wink

    God jul på dig Red och "skitfiske" på dig

    Det låter inte bra det där Theward! har du kontaktat killen som jag gjorde en blodanalys hos? du kanske aldrig fick adressen? då får du den igen!http://www.terapeutgruppen.se/thomas.tullholm/index.html

    mejla honom och beskriv dina besvär! jag kan lova att han hittar nåt som kan hjälpa dig!Idag åker jag ned till Stockholm för att fira jul med min flickvän! God Jul till dig och din familj och ett riktigt skitfiske på dig! Very Happy

    Sponsored content


    Fiske och natur - Sida 2 Empty Sv: Fiske och natur

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-08, 04:59