Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+2
Funky Prince
Susz X
6 posters

    Mörkningen av JAS- skandalen JK och polisanmäls!

    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Mörkningen av JAS- skandalen JK och polisanmäls! Empty Mörkningen av JAS- skandalen JK och polisanmäls!

    Inlägg  Susz X 2009-06-24, 01:32

    Saxat ur pressmeddelande från Svenska Freds:

    "– Att utredningen inte tilldelats tillräckligt med resurser stärker misstankarna om att man försöker lägga locket på kring Jas Gripen-affärerna. Det kan också vara ett brott mot FN:s och OECD:s konventioner mot korruption som Sverige skrivit under. Därför kräver vi att JK granskar huruvida det avsatts tillräckliga resurser för utredningen"

    "Det har också framkommit att det under utredningens gång utövats påtryckningar från olika intressen, som påpekat vilken negativ inverkan utredningen har på Sveriges exportaffärer.

    – Att vapenindustrin tillhör en av de mest korrupta branscherna är ett oomtvistat faktum. Kopplingen mellan politiska och industriella intressen är stark. Att någon eller några försökt påverka utredningen är helt oacceptabelt och måste nu utredas av polisen,"


    http://www.svenskafreds.se/press/20090618.shtml

    Ett oerhört viktigt steg för Sverige eftersom mutor/korruption på sikt suger ut och förstör ett helt land
    - till slut oxå vår jord!
    En eloge är Svenska Freds mer än värda!
    Funky Prince
    Funky Prince


    Antal inlägg : 23
    Join date : 09-06-24

    Mörkningen av JAS- skandalen JK och polisanmäls! Empty Stön!

    Inlägg  Funky Prince 2009-06-24, 01:52

    Sälj dom där stackars flygplanen innan dom rostar ihop för guds skull.
    Och sälj svenska freds till nordkorea så slipper vi socialfallen!
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Mörkningen av JAS- skandalen JK och polisanmäls! Empty Sv: Mörkningen av JAS- skandalen JK och polisanmäls!

    Inlägg  Susz X 2009-06-24, 02:05

    Säger du ja..intressantare vilka politiker som över huvud taget orkar lyfta på ögonbrynet och reagera kan jag tycka..
    Läste precis en artikel - en rakryggad person verkar detta vara- trodde inte det fanns annat än tysta kappvändarebland dagens politiker i Sverige- är glad att jag trodde fel!



    sunny


    "Partiledare om Sveriges korruptionsbekämpning: Vi riskerar att nedgraderas av Transparency International på grund av usla resurser inom åklagarväsendet. Trots att åklagare i både Sverige och England dragit slutsatsen att Jas Gripen-kampanjerna i Tjeckien, Ungern och Sydafrika varit korrupta, läggs den svenska förundersökningen ned. Det är absurt. Av åtta länder där åklagare och polis utreder mutskandalen är Sverige det första att kasta in handduken. Regeringen är tyst, det är tyst bland opinionsbildare, tyst på landets ledarsidor. Därför krävs nu en sanningskommission som belyser hela Jas-affären, "

    http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=2912163
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Mörkningen av JAS- skandalen JK och polisanmäls! Empty Sv: Mörkningen av JAS- skandalen JK och polisanmäls!

    Inlägg  Susz X 2009-06-24, 02:39

    Funky Prince skrev:Sälj dom där stackars flygplanen innan dom rostar ihop för guds skull.
    Och sälj svenska freds till nordkorea så slipper vi socialfallen!

    Menar du att du försvarar korruption och mutor?

    Nä fy sjutton- dessa gubbar borde väl rent relevant ta ansvar för sina egna handlingar
    - eller vad menar du?
    Menar du att brottslingar ska det blundas för för att de är chefer på SAAB?

    Fler Saab-chefer knyts till mutmisstänkt vapenagent
    Interna dokument visar att fler chefer på Saab varit direkt inblandade i att slussa pengar till den brottsmisstänkte vapenagenten Alfons Mensdorff-Pouilly.
    Samtidigt kan hela affären avslutas med att de misstänkta i muthärvan köper sig fria från alla anklagelser.Är det rimligt?


    Saxat:

    "FÖRHANDLINGEN rörde JAS Gripen och företaget Valurex, som använts som mellanhand av Gripen-agenten Mensdorff.
    I tidigare reportage har Gripen Internationals vd Johan Lehander förnekat all kännedom om Valurex.

    Men från mötesprotokollet framgår tydligt att representanterna från Saab är med och bestämmer om hur mycket pengar som ska gå till Valurex och Mensdorff:
    "Gripen International vill inte gärna kompensera BAE upp till den här nivån, eftersom förutsättningarna för affären kan förändras" står det i protokollet.

    BÅDE Bob Kemp och Anders Frisén tillhör fortfarande ledningen på Saab. Men ingen av dem vill idag kommentera de nya uppgifterna.
    Bob Kemp lägger på luren - och Anders Frisén hänvisar till Saabs kommunikationsavdelning"


    http://svt.se/2.112190/1.1586634/fler_saab-chefer_forhandlade_om_pengar_till_vapenagenten?lid=puff_1599687&lpos=extra_3
    avatar
    Thetaxpayer


    Antal inlägg : 7997
    Join date : 09-02-18

    Mörkningen av JAS- skandalen JK och polisanmäls! Empty Sv: Mörkningen av JAS- skandalen JK och polisanmäls!

    Inlägg  Thetaxpayer 2009-06-24, 09:34

    Jag hörde att Svenska freds har nazistsympatier. Eller vänta nu var det Saab? Eller kanske inte?
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Mörkningen av JAS- skandalen JK och polisanmäls! Empty Sv: Mörkningen av JAS- skandalen JK och polisanmäls!

    Inlägg  Susz X 2009-06-24, 10:06

    Thetaxpayer skrev:Jag hörde att Svenska freds har nazistsympatier. Eller vänta nu var det Saab? Eller kanske inte?
    Jisses- desperat?
    Vad är dina försök att skapa kaos/ förvirring men undanledande manövrar som redskap värt? 100kronor i timman eller mindre?
    avatar
    Thetaxpayer


    Antal inlägg : 7997
    Join date : 09-02-18

    Mörkningen av JAS- skandalen JK och polisanmäls! Empty Sv: Mörkningen av JAS- skandalen JK och polisanmäls!

    Inlägg  Thetaxpayer 2009-06-24, 10:38

    Susz X skrev:
    Thetaxpayer skrev:Jag hörde att Svenska freds har nazistsympatier. Eller vänta nu var det Saab? Eller kanske inte?
    Jisses- desperat?
    Vad är dina försök att skapa kaos/ förvirring men undanledande manövrar som redskap värt? 100kronor i timman eller mindre?

    För 100 spänn i timmen skulle inte jag gå ur sängen.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Mörkningen av JAS- skandalen JK och polisanmäls! Empty Sv: Mörkningen av JAS- skandalen JK och polisanmäls!

    Inlägg  formsvackan 2009-06-24, 12:00

    Thetaxpayer skrev:För 100 spänn i timmen skulle inte jag gå ur sängen.
    Inte ? Det finns många i vårt land som arbetar för denna, eller ännu lägre lön. Menar du att alla ska göra som BH, ligga kvar i sängen och beklaga sig över alla bidragsparasiter Very Happy
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Mörkningen av JAS- skandalen JK och polisanmäls! Empty Sv: Mörkningen av JAS- skandalen JK och polisanmäls!

    Inlägg  Regndrottning 2009-06-24, 12:02

    Själv skulle jag bli jätteglad om jag kunde tjäna så mycket som 100 kr/tim!

    queen
    avatar
    Thetaxpayer


    Antal inlägg : 7997
    Join date : 09-02-18

    Mörkningen av JAS- skandalen JK och polisanmäls! Empty Sv: Mörkningen av JAS- skandalen JK och polisanmäls!

    Inlägg  Thetaxpayer 2009-06-24, 12:32

    formsvackan skrev:
    Thetaxpayer skrev:För 100 spänn i timmen skulle inte jag gå ur sängen.
    Inte ? Det finns många i vårt land som arbetar för denna, eller ännu lägre lön. Menar du att alla ska göra som BH, ligga kvar i sängen och beklaga sig över alla bidragsparasiter Very Happy


    Inte riktigt min stil. Jag tar nog bara mera betalt för att gå upp. Laughing
    avatar
    Thetaxpayer


    Antal inlägg : 7997
    Join date : 09-02-18

    Mörkningen av JAS- skandalen JK och polisanmäls! Empty Sv: Mörkningen av JAS- skandalen JK och polisanmäls!

    Inlägg  Thetaxpayer 2009-06-24, 12:34

    Regndrottning skrev:Själv skulle jag bli jätteglad om jag kunde tjäna så mycket som 100 kr/tim!

    queen

    Susz verkar ha någon bra ide´om hur man gör. Jag har själv undrat än del vem som betalar hennes spammande. Hon verkar känna till prissättningen.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Mörkningen av JAS- skandalen JK och polisanmäls! Empty Sv: Mörkningen av JAS- skandalen JK och polisanmäls!

    Inlägg  Sniperace 2009-06-24, 12:44

    formsvackan skrev:
    Thetaxpayer skrev:För 100 spänn i timmen skulle inte jag gå ur sängen.
    Inte ? Det finns många i vårt land som arbetar för denna, eller ännu lägre lön. Menar du att alla ska göra som BH, ligga kvar i sängen och beklaga sig över alla bidragsparasiter Very Happy


    Skulle du själv acceptera att jobba för 100:- i timmen istället för den lön du har IDAG?
    DVS skulle du på din lediga tid ställa upp och göra samma jobb för någon annan till den lönen?

    för inte jobbar DU väl för så låg lön idag?
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Mörkningen av JAS- skandalen JK och polisanmäls! Empty Sv: Mörkningen av JAS- skandalen JK och polisanmäls!

    Inlägg  Susz X 2009-06-24, 15:50

    Thetaxpayer skrev:
    Regndrottning skrev:Själv skulle jag bli jätteglad om jag kunde tjäna så mycket som 100 kr/tim!

    queen

    Susz verkar ha någon bra ide´om hur man gör. Jag har själv undrat än del vem som betalar hennes spammande. Hon verkar känna till prissättningen.

    Tja- det var ett utmärkt sätt att få dig att bekänna färg: "för 100 spänn i timmen skulle du ju inte ens gå ur sängen"...
    Det var som jag anade - ville enbart få det bekräftat! Tack.
    avatar
    Thetaxpayer


    Antal inlägg : 7997
    Join date : 09-02-18

    Mörkningen av JAS- skandalen JK och polisanmäls! Empty Sv: Mörkningen av JAS- skandalen JK och polisanmäls!

    Inlägg  Thetaxpayer 2009-06-24, 18:34

    Susz X skrev:
    Thetaxpayer skrev:
    Regndrottning skrev:Själv skulle jag bli jätteglad om jag kunde tjäna så mycket som 100 kr/tim!

    queen

    Susz verkar ha någon bra ide´om hur man gör. Jag har själv undrat än del vem som betalar hennes spammande. Hon verkar känna till prissättningen.

    Tja- det var ett utmärkt sätt att få dig att bekänna färg: "för 100 spänn i timmen skulle du ju inte ens gå ur sängen"...
    Det var som jag anade - ville enbart få det bekräftat! Tack.


    Varsågod, Jag är glad att kunna hjälpa till.
    Kan inte du nu berätta hur du tjänar ditt uppehälle. Det är jag väldigt intresserad av.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Mörkningen av JAS- skandalen JK och polisanmäls! Empty Sv: Mörkningen av JAS- skandalen JK och polisanmäls!

    Inlägg  Susz X 2009-06-25, 14:29

    Tro mig- det vill du inte veta.. Wink
    avatar
    Thetaxpayer


    Antal inlägg : 7997
    Join date : 09-02-18

    Mörkningen av JAS- skandalen JK och polisanmäls! Empty Sv: Mörkningen av JAS- skandalen JK och polisanmäls!

    Inlägg  Thetaxpayer 2009-06-25, 14:33

    Susz X skrev:Tro mig- det vill du inte veta.. Wink

    Jag tvilar starkt på att du har ett jobb faktiskt.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Mörkningen av JAS- skandalen JK och polisanmäls! Empty Sv: Mörkningen av JAS- skandalen JK och polisanmäls!

    Inlägg  Susz X 2009-06-25, 15:16

    Lilla gumman- vad du och din chef på snack tror och inte tror är mig totalt likgiltigt- så det är lika bra att du lägger ner dina försök att få mig att knipa käft omgående.Du har lixom inget för det- jag kan din sort.

    Så tar vi upp tråden igen ..var var vi nu?
    Faktum är att en del media anammat att gå ut med detta om kritiken
    ang JAS- dock inte aftonbladet/ SvD vad jag sett..


    Saxat ur DN:

    "Sanningskommision behövs om Jas-mutorna"
    Partiledare om Sveriges korruptionsbekämpning: Vi riskerar att nedgraderas av Transparency International på grund av usla resurser inom åklagarväsendet. Trots att åklagare i både Sverige och England dragit slutsatsen att Jas Gripen-kampanjerna i Tjeckien, Ungern och Sydafrika varit korrupta, läggs den svenska förundersökningen ned. Det är absurt. Av åtta länder där åklagare och polis utreder mutskandalen är Sverige det första att kasta in handduken. Regeringen är tyst, det är tyst bland opinionsbildare, tyst på landets ledarsidor. Därför krävs nu en sanningskommission som belyser hela Jas-affären, skriver Miljöpartiets språkrör Peter Eriksson.


    http://www.dn.se/opinion/debatt/sanningskommision-behovs-om-jas-mutorna-1.893072

    Ingen dum ide från MP må jag säga..
    Visst har vårt Sverige ett stoort behov av en sanningskommission i...
    avatar
    Thetaxpayer


    Antal inlägg : 7997
    Join date : 09-02-18

    Mörkningen av JAS- skandalen JK och polisanmäls! Empty Sv: Mörkningen av JAS- skandalen JK och polisanmäls!

    Inlägg  Thetaxpayer 2009-06-25, 15:34

    Susz X skrev:
    Lilla gumman- vad du och din chef på snack tror och inte tror är mig totalt likgiltigt- så det är lika bra att du lägger ner dina försök att få mig att knipa käft omgående.Du har lixom inget för det- jag kan din sort.

    Så tar vi upp tråden igen ..var var vi nu?
    Faktum är att en del media anammat att gå ut med detta om kritiken
    ang JAS- dock inte aftonbladet/ SvD vad jag sett..


    Saxat ur DN:

    "Sanningskommision behövs om Jas-mutorna"
    Partiledare om Sveriges korruptionsbekämpning: Vi riskerar att nedgraderas av Transparency International på grund av usla resurser inom åklagarväsendet. Trots att åklagare i både Sverige och England dragit slutsatsen att Jas Gripen-kampanjerna i Tjeckien, Ungern och Sydafrika varit korrupta, läggs den svenska förundersökningen ned. Det är absurt. Av åtta länder där åklagare och polis utreder mutskandalen är Sverige det första att kasta in handduken. Regeringen är tyst, det är tyst bland opinionsbildare, tyst på landets ledarsidor. Därför krävs nu en sanningskommission som belyser hela Jas-affären, skriver Miljöpartiets språkrör Peter Eriksson.


    http://www.dn.se/opinion/debatt/sanningskommision-behovs-om-jas-mutorna-1.893072

    Ingen dum ide från MP må jag säga..
    Visst har vårt Sverige ett stoort behov av en sanningskommission i...




    Vet inte säkert om svaret vart till mig men i så fall. [b]QUE?
    avatar
    Thetaxpayer


    Antal inlägg : 7997
    Join date : 09-02-18

    Mörkningen av JAS- skandalen JK och polisanmäls! Empty Sv: Mörkningen av JAS- skandalen JK och polisanmäls!

    Inlägg  Thetaxpayer 2009-06-25, 15:48

    Vad kan du ha gjort mot Aftonbladet för att få dig att tro att jag jobbar för dem? Du lider nog av förföljelsemani tror jag.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Mörkningen av JAS- skandalen JK och polisanmäls! Empty Sv: Mörkningen av JAS- skandalen JK och polisanmäls!

    Inlägg  Susz X 2009-06-25, 18:27

    Thetaxpayer skrev:Vad kan du ha gjort mot Aftonbladet för att få dig att tro att jag jobbar för dem? Du lider nog av förföljelsemani tror jag.

    Tja- kanske är reportern tebax som dömdes för brott mot barn? Han hade visst en hel del skit i sin data..
    Nåväl- det spekulerar jag inte i nu- men att AB mörkar mycket är vi många som vet och ser.
    Värre nu än någonsin.


    Senast ändrad av Susz X den 2009-06-25, 19:11, ändrad totalt 1 gång
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Mörkningen av JAS- skandalen JK och polisanmäls! Empty Sv: Mörkningen av JAS- skandalen JK och polisanmäls!

    Inlägg  Susz X 2009-07-04, 06:44


    Uppdrag gransknings grävande journalistik är rak och ärli
    Susz X on tor jun 25, 2009 6:11 pm
    Uppdrag gransknings grävande journalistik är hur bra som helst
    - visst är det vad vi svenskar vill ha ut av media-
    fria reportrar. De fortsätter gräva..Tumme upp!

    Saxat:
    "Interna dokument visar att fler chefer på Saab varit direkt inblandade i att slussa pengar till den brottsmisstänkte vapenagenten Alfons Mensdorff-Pouilly.
    Ingen av de utpekade vill kommentera de nya uppgifterna."



    http://svt.se/2.112190/1.1586634/fler_saab-chefer_forhandlade_om_pengar_till_vapenagenten?lid=puff_1599687&lpos=extra_3-
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Mörkningen av JAS- skandalen JK och polisanmäls! Empty Sv: Mörkningen av JAS- skandalen JK och polisanmäls!

    Inlägg  Susz X 2009-07-12, 05:38

    Alltså inte en engångsföreteelse!
    Var får de alla mutpengar ifrån egentligen?
    Är de skattepengar de oxå månde tro?


    Så var det då:
    saxat ur di.se:

    "Razzia mot JAS Gripen-agenter
    Uppdaterad 2008-12-10 11:28


    Sydafrikansk polis har slagit till mot Saabs ombud i landet under onsdagen. Enligt Uppdrag gransknings hemsida beror räderna på misstankar om mutbrott i samband med försäljningen av Gripen-plan 1999. "


    http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fstat%3D0%26ArticleID%3D2008%255c11%255c27%255c313576%26SectionId%3DEttan%26menusection%3DStartsidan%3BHuvudnyheter%26o%3Dsp4

    Sponsored content


    Mörkningen av JAS- skandalen JK och polisanmäls! Empty Sv: Mörkningen av JAS- skandalen JK och polisanmäls!

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-10, 16:18