Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+6
Secrist
Sniperace
formsvackan
Regndrottning
theward
fredrik rahm70
10 posters

    Metall går ÄNTLIGEN med på sänkta löner!!!!

    Omröstning

    rätt att gå med på lägre lön om deta kan rädda ditt jobb?

    [ 7 ]
    Metall går ÄNTLIGEN med på sänkta löner!!!! - Sida 2 Bar_left44%Metall går ÄNTLIGEN med på sänkta löner!!!! - Sida 2 Bar_right [44%] 
    [ 9 ]
    Metall går ÄNTLIGEN med på sänkta löner!!!! - Sida 2 Bar_left56%Metall går ÄNTLIGEN med på sänkta löner!!!! - Sida 2 Bar_right [56%] 
    [ 0 ]
    Metall går ÄNTLIGEN med på sänkta löner!!!! - Sida 2 Bar_left0%Metall går ÄNTLIGEN med på sänkta löner!!!! - Sida 2 Bar_right [0%] 

    Totalt antal röster: 16
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Metall går ÄNTLIGEN med på sänkta löner!!!! - Sida 2 Empty Om du bara visste

    Inlägg  theward 2009-03-03, 11:39

    Nää visst nä, du hittar ju hellre på Wink
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Metall går ÄNTLIGEN med på sänkta löner!!!! - Sida 2 Empty Sv: Metall går ÄNTLIGEN med på sänkta löner!!!!

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-03-03, 11:42

    theward skrev:Nää visst nä, du hittar ju hellre på Wink

    snarare du som är väldigt känd att hitta på saker helt utan källor och vilja att hitta nån.

    nå är ett parti med knappt 5% av folkets röster hela "Svenska folket"??
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Metall går ÄNTLIGEN med på sänkta löner!!!! - Sida 2 Empty Det vet väl du

    Inlägg  theward 2009-03-03, 11:47

    FP är väl inte mkt större, det är väl dom du företräder?
    Kanske är det så att tex vänsterpartister är mera engagerade än andra, vad vet jag. iofs verkar ju fokpartister ta det ändå mera allvarligt Wink

    De flesta bara röstar och tar inte reda på vad de egentligen röstar på.
    Tex vann alliansen nästan uteslutande på den där utlovade 1000 lappen.
    Nu har de chans att vinna pga sossarnas totala klantighet och inkompetens

    För 100rade gången är jag inte med i nåt parti.
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Metall går ÄNTLIGEN med på sänkta löner!!!! - Sida 2 Empty Sv: Metall går ÄNTLIGEN med på sänkta löner!!!!

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-03-03, 11:51



    som sagt fp brukar ligga på 7.5% och är ett parti

    men du påstår att kamrat 4.5% är hela svenska folket??

    skumt du har samma "kreativa matematik som sd puttar just nu i din IVER att ge dig på..

    skumt nog fick ju arbetare den där "1000" lappen..

    http://www.jobbavdrag.se/

    iallafall om du har lite över 12500 krmånaden innan skatt vilket borde anses som att soc är mera attraktivt och ger mera i plånboken

    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Metall går ÄNTLIGEN med på sänkta löner!!!! - Sida 2 Empty Sd

    Inlägg  theward 2009-03-03, 11:56

    är väl också ett parti?
    Få se vilka förutom FP tycker du är bra?
    Inga verkar det som.

    Säga vad man vill om SD, de tar upp problem som ingen annan vågar ta upp.
    Iofs försöker ju moderaterna ta billiga poäng nu, för att fiska röster.

    Makten har blivit viktigare än politiken, är det en bra utveckling?
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Metall går ÄNTLIGEN med på sänkta löner!!!! - Sida 2 Empty Sv: Metall går ÄNTLIGEN med på sänkta löner!!!!

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-03-03, 11:59



    ja du..nu lyckas du i vanlig ordning

    a. glida ifrån ämnet.

    b flytta fokus

    c sätta dig i en "offer roll"

    d bli personlig

    vad nytt på "kamrat" vänster fronten??
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Metall går ÄNTLIGEN med på sänkta löner!!!! - Sida 2 Empty Sv: Metall går ÄNTLIGEN med på sänkta löner!!!!

    Inlägg  Corven 2009-03-03, 12:19

    Smile jag marginaliserar inte fackets makt. Jag har själv varit aktiv inom SIF som ordförande i den lokala klubben på mitt förra jobb.

    jag är realist, och vet vilken makt facket (inte) har....

    Går man med på att sänka, så är det svårt att få upp det igen sen.

    Det är lite grann som min åkare sa på åttiotalet när åkeriet fick ett erbjudande från Mercedes om att få ha en sritt ny merca i ett år, alla skatter och försäkringar betalda, och han tackade nej. Vi anställda tyckte det lät vansinningt att tacka nej, det vore väl guld för åkeriet att ha en bil gratis ett helt år, men åkaren sa att det är så svårt att komma ur såna avtal, att dom hellre avstod
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Metall går ÄNTLIGEN med på sänkta löner!!!! - Sida 2 Empty Sv: Metall går ÄNTLIGEN med på sänkta löner!!!!

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-03-03, 12:25

    Corven skrev:Smile jag marginaliserar inte fackets makt. Jag har själv varit aktiv inom SIF som ordförande i den lokala klubben på mitt förra jobb.

    jag är realist, och vet vilken makt facket (inte) har....

    Går man med på att sänka, så är det svårt att få upp det igen sen.

    Det är lite grann som min åkare sa på åttiotalet när åkeriet fick ett erbjudande från Mercedes om att få ha en sritt ny merca i ett år, alla skatter och försäkringar betalda, och han tackade nej. Vi anställda tyckte det lät vansinningt att tacka nej, det vore väl guld för åkeriet att ha en bil gratis ett helt år, men åkaren sa att det är så svårt att komma ur såna avtal, att dom hellre avstod

    kanske därför allt fler flyr facket??

    jag har ej varit medlem i ngt fack sedan 1992 början när hotell och restaurang gjorde mej , en heltidsanställd bartender med procent på försäljningen till "grillbiträde med tim-lön".

    japp hotell och restaurang är ett av dom få facken som med FLIT sänkte medlemmarnas löner...

    som sagt jag Hyllar denna NYA åtgärd och vill ej ropa vargen kommer iförtid..

    Detta är en handgriplig Motåtgärd emot krisen som vänstern (som gapar högst" borde omfamna istället för att ständigt gapa att regeringen skall göra "nått" utan att veta vad riktigt.

    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Metall går ÄNTLIGEN med på sänkta löner!!!! - Sida 2 Empty ...

    Inlägg  marxisten 2009-03-03, 15:44

    Var finns säkerheten i det här! 80% är mer än a-kassa iof. Men om man leker med tanken att företaget går dåligt och tvingas varsla vad händer då. Företaget har får varje arbetare 20% billigare och det värsta av allt, arbetaren får mindre a-kassa om han varslas då den baseras på den nya lönen. Alltså 60% på 80%.

    Säg till om jag har fel. Men är detta inte en av de risker som uppstår med detta avtal?
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Metall går ÄNTLIGEN med på sänkta löner!!!! - Sida 2 Empty Sv: Metall går ÄNTLIGEN med på sänkta löner!!!!

    Inlägg  Regndrottning 2009-03-03, 15:54

    marxisten skrev:Var finns säkerheten i det här! 80% är mer än a-kassa iof. Men om man leker med tanken att företaget går dåligt och tvingas varsla vad händer då. Företaget har får varje arbetare 20% billigare och det värsta av allt, arbetaren får mindre a-kassa om han varslas då den baseras på den nya lönen. Alltså 60% på 80%.

    Säg till om jag har fel. Men är detta inte en av de risker som uppstår med detta avtal?

    Jag misstänker skarpt att du har fel.

    För att sänka a-kassan måste man komma under 18 700 kr i lön. vilket metallarbetare inte gör, inte ens med 20% lönesänkning.

    Och denna lönesäkning baseras på bl.a. en arbetstidssänkning, om jag har fattat saken rätt. Alltså... 8% lön för 80% arbetstid.... Jämt och bra.


    queen
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Metall går ÄNTLIGEN med på sänkta löner!!!! - Sida 2 Empty Sv: Metall går ÄNTLIGEN med på sänkta löner!!!!

    Inlägg  marxisten 2009-03-03, 15:57

    Regndrottning skrev:
    marxisten skrev:Var finns säkerheten i det här! 80% är mer än a-kassa iof. Men om man leker med tanken att företaget går dåligt och tvingas varsla vad händer då. Företaget har får varje arbetare 20% billigare och det värsta av allt, arbetaren får mindre a-kassa om han varslas då den baseras på den nya lönen. Alltså 60% på 80%.

    Säg till om jag har fel. Men är detta inte en av de risker som uppstår med detta avtal?

    Jag misstänker skarpt att du har fel.

    För att sänka a-kassan måste man komma under 18 700 kr i lön. vilket metallarbetare inte gör, inte ens med 20% lönesänkning.

    Och denna lönesäkning baseras på bl.a. en arbetstidssänkning, om jag har fattat saken rätt. Alltså... 8% lön för 80% arbetstid.... Jämt och bra.


    queen

    Det var någon från IF METALL på de lokala nyheterna idag som talade något om det... Hmmm...
    http://anytime.tv4.se/webtv/?progId=736399&treeId=1007102&renderingdepartment=2.757

    Rättning. Det ska vara 80% på 80%, inte 60% på 80%.
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Metall går ÄNTLIGEN med på sänkta löner!!!! - Sida 2 Empty Regn tyvärr har du inte rätt

    Inlägg  theward 2009-03-03, 20:25

    Det finns en betydande del metallarbetare som hamnar under 18700 vid en lönesänkning med 20%

    Det är de som jobbar dagtid eller tex 2 skift.
    Eller de som har en väldigt låg grundlön.
    Jag jobbade så sent som 2004 treskift och tjänade bara dryga 19000.
    Samma jobb idag hade väl gett lite mera givetvis, men det är fortfarande en del som inte tjänar mera än runt 100-110 kr/h i grundlön.

    Det är lite av en myt att merparten av metallarna är så välbetalda.
    klart de som sagt jobbar skift hamnar ju högre med skifttillägg och ob.
    Min lön 04 var knappa 96kr i timmen och då var jag bland de bäst betalda ppå golvet.
    Senast när jag jobbade inom industrin sommaren 06 hade jag 115 kr i timmen
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Metall går ÄNTLIGEN med på sänkta löner!!!! - Sida 2 Empty Fredrik

    Inlägg  formsvackan 2009-03-03, 20:38

    jag har ej varit medlem i ngt fack sedan 1992 början när hotell och restaurang gjorde mej , en heltidsanställd bartender med procent på försäljningen till "grillbiträde med tim-lön".

    Förmodligen är detta anledningen till din glädje. Ditt personliga "hat" till facket försöker du maskera med skrivningar som denna.

    ÄNTLIGEN!!!! när verklighet vinner över ideologi och partipolitik

    Vilken verklighet ?

    Att temporärt sänkta löner skulle lösa något av dagens finanskris får du försöka inbilla andra. Sänkta metallarbetarlöner kommer inte att öka kreditinstitutens möjligheter till företagsfinansiering det allra minsta. Banksystemet har havererat och ingenting kan hjälpa upp situationen. Det finns bara två vägar vidare, låt skiten rasa eller pumpa in astronomiska mängder nyskapad "värdelös" valuta och invänta hyperinflationen.

    Att sänka löner påverkar situationen lika mycket som att pissa i mississippi.
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Metall går ÄNTLIGEN med på sänkta löner!!!! - Sida 2 Empty Sv: Metall går ÄNTLIGEN med på sänkta löner!!!!

    Inlägg  MartinLindgren 2009-03-03, 21:14

    Som fattigpensionär står man ju utanför den här diskutionen, men vad som än kommits överens om,
    80% av lönen, kommer ju inte vi ens i närheten av i det här livet! No
    Jobblinjen var det, och som Littorin ylade härom dagen, det blir inget skitår?
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Metall går ÄNTLIGEN med på sänkta löner!!!! - Sida 2 Empty Sv: Metall går ÄNTLIGEN med på sänkta löner!!!!

    Inlägg  MartinLindgren 2009-03-03, 21:17

    Är det din corvette på bilden formsvackan, 77:a/78:a kanske?
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Metall går ÄNTLIGEN med på sänkta löner!!!! - Sida 2 Empty Martin

    Inlägg  formsvackan 2009-03-03, 22:17

    C3 med kromgrill tillverkades 68-72. 1973 förstördes Vetten totalt med en plastnos i syfte att skydda bilen mot vårdslösa fotgängare :-)

    Den på bilden är min 70:a, sista årsmodellen med högkompressionsmotor.
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Metall går ÄNTLIGEN med på sänkta löner!!!! - Sida 2 Empty Sv: Metall går ÄNTLIGEN med på sänkta löner!!!!

    Inlägg  DirtyDog 2009-03-04, 01:16

    formsvackan skrev:Att sänka löner påverkar situationen lika mycket som att pissa i mississippi.
    Men handlar det om sänkta löner?
    Vad det handlar om är att minska produktionen på fabrikerna (eftersom produkterna inte kan säljas och lagerhyllorna svämmar över) och därmed förkorta arbetstiden. Timpenningen är ju oförändrad och dessutom får de utbildning på betald arbetstid.
    När/om konjunkturen svänger så har alla jobben kvar och arbetstiden kan ökas igen så att produktionen ökar.

    Om t.ex. bilarbetarna på Volvo inte går med på detta, var skall de ställa alla osålda bilar och hur skall företaget få råd med nya råvaror???
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Metall går ÄNTLIGEN med på sänkta löner!!!! - Sida 2 Empty Ett problem

    Inlägg  theward 2009-03-04, 10:12

    Jobbar du tex 80% får du ju inte stämpla upp till 100%.
    Mer än 75dagar...

    Jag har inget emot att de låter folk jobba mindre under en period.
    Bara de inte straffas om de skulle bli av med jobbet iaf.

    Det ska helt enkelt finnas en klasul som säger att de får de a-kassa som de skulle haft om de fortfarande jobbat 100%

    Sen är det ju typiskt aftonbladet att ta upp ett riktigt dåligt exempel på lönesänkninbgen igår i tidningen

    Det var en stackare som beklagde sig för att han fick sänkt med 5%, samma fick hans fru.
    Det blev en total sänkning med 1400kr.
    Nu visste de inte hur de skulle kunna betala räkningarna.

    De skulle nog behövt gå en kurs i ekonomi om de ej klarade det.
    Eftersom de borde haft pengar över. tycker man.
    Menar innan skattesänkningen hade de ju mindre kvar än de iaf får nu med lönesänkningen.
    Samt har man typ 28000 netto varje månad tillsamans, borde verkligen inte ett tapp på 1400kr leda till att man inte kan betala räkningarna

    De borde ju tagit fall, där båda i ett par förlorade 20% var på en inkomst på max 20 000 kr.
    Där hade ju oron varit mer befogad

    Sponsored content


    Metall går ÄNTLIGEN med på sänkta löner!!!! - Sida 2 Empty Sv: Metall går ÄNTLIGEN med på sänkta löner!!!!

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-19, 21:08