Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+2
Sniperace
Susz X
6 posters

    Protestera mot slakt utan bedövning!!! Här finns redskap..Häng på vettja!

    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Protestera mot slakt utan bedövning!!! Här finns redskap..Häng på vettja! Empty Protestera mot slakt utan bedövning!!! Här finns redskap..Häng på vettja!

    Inlägg  Susz X 2009-06-02, 07:16


    Protestera mot slakt utan bedövning!!!


    I maj röstade EU-parlamentet för att slakt utan bedövning ska vara tillåtet i hela EU, om det finns religiösa skäl. Om det går igenom innebär det en försämring av det svenska djurskyddet, eftersom det i dag är förbjudet att slakta djur utan att först ge dem bedövning. Djurens Rätt arbetar för att länder ska få ha hårdare bestämmelser än EU, och därmed för att Sverige ska kunna behålla förbudet. Det slutgiltiga beslutet tas av ministerrådet och det finns fortfarande möjlighet att påverka!

    •Säg din mening till EU:s jordbruksministrar - här finns e-postadresser och färdigskrivna brev!


    http://www.djurensratt.se/portal/page?_pageid=33,8588247&_dad=portal&_schema=PORTAL



    Protestera mot slakt utan bedövning!!! Här finns redskap..Häng på vettja! Korstor
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Protestera mot slakt utan bedövning!!! Här finns redskap..Häng på vettja! Empty Sv: Protestera mot slakt utan bedövning!!! Här finns redskap..Häng på vettja!

    Inlägg  Sniperace 2009-06-02, 08:08

    Du menar alltså att det är fel att slopa den "bedövning" som idag används?

    Den elchock som de ger djuren som inget annat gör än paralyserar, men låter djuret ha kvar full känsel inklusive den intensiva smärta som elchocken ger?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Protestera mot slakt utan bedövning!!! Här finns redskap..Häng på vettja! Empty Sv: Protestera mot slakt utan bedövning!!! Här finns redskap..Häng på vettja!

    Inlägg  Dao 2009-06-02, 11:29

    All slakt utan bedömning är inte sämre än den djurhållning vi redan har i Sverige. Det finns sätt att döda djur så de inte känner nått, utan att pumpa i dem en masse kemikalier eller ge dem elchocker!

    Jag tycker de sätt som vi i Europa redan tar hand om djuren är på tok fruktansvärt!!! Jag älskar kött väldigt mycket - men är det en sak som skulle få mig att sluta äta kött är det just djurindustrin...

    Säga vad man vill om muslimer, men genrellt behandlar de djuren bättre än vad vi generellt gör i Europa!
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Protestera mot slakt utan bedövning!!! Här finns redskap..Häng på vettja! Empty Sv: Protestera mot slakt utan bedövning!!! Här finns redskap..Häng på vettja!

    Inlägg  Susz X 2009-06-02, 14:55

    Grisar plågas i både Danmark och Sverige

    De danska grisarna har fått stor uppmärksamhet i media, sedan Sveriges Radio rapporterade om misshandel och trånga burar. Det dröjde inte länge innan svenska Jordbruksverket reagerade genom att hävda att den svenska lagen är bättre.
    "Men det är ren djurskyddsnationalism, skriver Lena Lindström, etolog hos Djurens Rätt, i ett blogginlägg. Grisarna i Sverige har det i stort sett lika illa. Precis som i Danmark lever på betonggolv, får aldrig se solen och många lider av magsår eller luftvägsinflammation. - Alternativet till dansk fläskfilé är naturligtvis inte svensk fläskfilé, det är vegetariskt!, skriver Lena Lindström."

    http://www.djurensratt.se/portal/page?_pageid=33,8678247&_dad=portal&_schema=PORTAL

    Jag tycker oxå om kött- men inte till priset av detta vedervärdiga djurplågeri.
    Det ter mig besynnerligt att företag av denna sort inte beläggs med straff och
    näringsförbud om jag ska vara riktigt ärlig.


    Har testat det där med veggomat- det är ju rätt poppis bland ungdomar-
    och vi har en restaurang som erbjuder alternativ...vete sjuttom om jag
    jämför- så är veggomaten både saftigare och smakfullare.
    Som köttet var när man köpte det från bonden vars djur strövade fritt utan antibiotika typ....
    Faktum är att de tillagar veggon så man kan inte känna att det INTE är äkta kött..
    inte för hur jag fattar hur det går till- men de göör det.
    Vore spännande att veta HUR..
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Protestera mot slakt utan bedövning!!! Här finns redskap..Häng på vettja! Empty Sv: Protestera mot slakt utan bedövning!!! Här finns redskap..Häng på vettja!

    Inlägg  Sniperace 2009-06-02, 15:32

    Dao skrev:All slakt utan bedömning är inte sämre än den djurhållning vi redan har i Sverige. Det finns sätt att döda djur så de inte känner nått, utan att pumpa i dem en masse kemikalier eller ge dem elchocker!

    Jag tycker de sätt som vi i Europa redan tar hand om djuren är på tok fruktansvärt!!! Jag älskar kött väldigt mycket - men är det en sak som skulle få mig att sluta äta kött är det just djurindustrin...

    Säga vad man vill om muslimer, men genrellt behandlar de djuren bättre än vad vi generellt gör i Europa!

    Hur bedövar man då?

    Själv har jag både i norafrika och Israel sett halal/kosherslakt, och fakta är att när man ser denna och jämför med slakt på ex scan är det en himmelsvid skillnad till halalslaktens fördel.

    ett LUGNT djur förs in, ritualer genomförs, och halsen skärs av på en bråkdel av en sekund, en ko eller tjur står kvar helt oförstående UTAN att visa smärta eller skräck, sjuker sedan ihop utan att har sprattlat eller sparkat.

    ett lamm, faller ihop som om man klippt av ett snöre med en tyngd i...


    MEN, ett stort MEN, denna tytp av slakt går inte att utföra industriellt i den takt som krävs när ett slakteri ska förse en större mångd med kött.
    För att lösa detta skulle det behövas en jäkla massa gårdslakterier, vilket vi inte har i den mängd som skulle behövas.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Protestera mot slakt utan bedövning!!! Här finns redskap..Häng på vettja! Empty Sv: Protestera mot slakt utan bedövning!!! Här finns redskap..Häng på vettja!

    Inlägg  Dao 2009-06-02, 15:42

    Jag är ingen expert i detta, Sniper. Men jag har hört flera kunniga i området som uttalat sig exempelvis om den muslimska slakten, att den inte skall vara så plågande som en del fått för sig.

    Själv har jag inte tagit ställning i detta!

    Håller med dig om att det största problemet är den form av industrimetod som används idag. Det är en form av djurens Aushwitz, och det är oerhört skrämmande...

    Självklart kan vi lösa det hela med en massa gårdsslakterier. Idag har EU ett s.k. köttberg, vi har alltså FÖR MYCKET kött i organisationen.

    Här har vi alltså en bra möjlighet till nedskärningar, och lägga grunden för fungerande småbruk!
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Protestera mot slakt utan bedövning!!! Här finns redskap..Häng på vettja! Empty Sv: Protestera mot slakt utan bedövning!!! Här finns redskap..Häng på vettja!

    Inlägg  Regndrottning 2009-06-02, 15:53

    Inte nog med halalslakten är skonsammare för djuren.... köttet böir också godare och mörare.

    Jag köper oftast halalnötkött och ätit fransyska som är lika mör som oxfilé.

    Tycker bara det är synd att inte grisar kan halalslaktas.


    queen
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Protestera mot slakt utan bedövning!!! Här finns redskap..Häng på vettja! Empty Sv: Protestera mot slakt utan bedövning!!! Här finns redskap..Häng på vettja!

    Inlägg  Sniperace 2009-06-02, 16:11

    Dao skrev:Jag är ingen expert i detta, Sniper. Men jag har hört flera kunniga i området som uttalat sig exempelvis om den muslimska slakten, att den inte skall vara så plågande som en del fått för sig.

    Själv har jag inte tagit ställning i detta!

    Håller med dig om att det största problemet är den form av industrimetod som används idag. Det är en form av djurens Aushwitz, och det är oerhört skrämmande...

    Självklart kan vi lösa det hela med en massa gårdsslakterier. Idag har EU ett s.k. köttberg, vi har alltså FÖR MYCKET kött i organisationen.

    Här har vi alltså en bra möjlighet till nedskärningar, och lägga grunden för fungerande småbruk!

    JA, expert är ju inte jag heller jag har ju bara sett några stycken sådana slakter, liksom ett mindre antal på scan.

    Jag har alltid förordat just gårdsslakt eftersom djuren i stort sett alltid då är ostressade och inte behövt transporteras långa sträckor, och vid vanlig svensk sådan har jag sett både slaktmask, bultpistol och vanligt salongsgevär där man satte en kula mellan ägonen (drog en linje från vänster öra till höger öga och tvärtom, där krysset hamnade var rätt punkt)
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Protestera mot slakt utan bedövning!!! Här finns redskap..Häng på vettja! Empty Sv: Protestera mot slakt utan bedövning!!! Här finns redskap..Häng på vettja!

    Inlägg  Sniperace 2009-06-02, 16:13

    Regndrottning skrev:Inte nog med halalslakten är skonsammare för djuren.... köttet böir också godare och mörare.

    Jag köper oftast halalnötkött och ätit fransyska som är lika mör som oxfilé.

    Tycker bara det är synd att inte grisar kan halalslaktas.


    queen

    Varför skulle inte grisar kunna slaktas på det sättet, enda orsaken att det INTE görs är ju av religiösa skäl eftersom den enligt både Judar och Muslimer är ett orent djur som inte kan bli halal eller kosher (dvs tillåtet)

    Nå äter förvisso Muslimer i ex thailand och Indonesien gris, så jag undrar om de inte slaktar så där...
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Protestera mot slakt utan bedövning!!! Här finns redskap..Häng på vettja! Empty Sv: Protestera mot slakt utan bedövning!!! Här finns redskap..Häng på vettja!

    Inlägg  Dao 2009-06-02, 16:35

    Håller med, Sniper! Gårdsslakt är att föredra, och det går att genomföra också!

    Håller också med om att man visst kan använda samma slaktmetod på grisar. Det inser nog regndrottningen också!

    Intressant fråga angående slaktandet i Indonesien. Det ska jag försöka kolla upp...
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Protestera mot slakt utan bedövning!!! Här finns redskap..Häng på vettja! Empty Sv: Protestera mot slakt utan bedövning!!! Här finns redskap..Häng på vettja!

    Inlägg  Regndrottning 2009-06-02, 17:57

    Absolut vet jag att grisar kan slaktas på halalsätt....

    Men jag vet också att grisar inte kan bli halal oavsett hur man slaktar dem...religionen där.

    Synd att muslimerna inte kunde ha förbarmande över oss kristna och slakta grisar åt oss... Wink

    Vad skulle det krävas att få starta upp gårdsslakterier? Alltså slakt till husbehov och närförsäljning?


    queen
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Protestera mot slakt utan bedövning!!! Här finns redskap..Häng på vettja! Empty Sv: Protestera mot slakt utan bedövning!!! Här finns redskap..Häng på vettja!

    Inlägg  Sniperace 2009-06-02, 18:52

    Regndrottning skrev:Absolut vet jag att grisar kan slaktas på halalsätt....

    Men jag vet också att grisar inte kan bli halal oavsett hur man slaktar dem...religionen där.

    Synd att muslimerna inte kunde ha förbarmande över oss kristna och slakta grisar åt oss... Wink

    Vad skulle det krävas att få starta upp gårdsslakterier? Alltså slakt till husbehov och närförsäljning?


    queen

    Nja, Halal är ju inte mer än ett ord för oss som inte är muslimer, därför betyder det ju inget om detta är halal eller haram, det som däremot betyder något är slaktsättet, och just att det är ett ostressat djur som fått blöda ur ordentligt.

    Slaktsättet är eg väldigt enkelt, det kräver en VÄLDIGT vass kniv, den SKA slipas mellan varje snitt.

    Snittet ska läggas så att både halsartärer och halsvener samt luft och matstrupe skärs av i ETT enda snabbt snitt, halskotpelaren ska dock inte skäras efterson hjärtat då stannar direkt istället för att pumpa ut blodet.



    Vad som krävs?

    Godkända utrymmen för slakt och kötthantering...
    det är mest hygienska krav, allt kött som ska säljas måste vara veterinärbesiktigat, men till eget bruk finns inga krav.

    Det innebär tt har man sommarstuga på landet med plats för ett par grisar så finns INGA hinder att från våren till hösten föda upp ett par, för att själv eller med hjälp slakta och stycka dem där det passar.
    avatar
    Blåfront


    Antal inlägg : 5440
    Join date : 09-04-07

    Protestera mot slakt utan bedövning!!! Här finns redskap..Häng på vettja! Empty Sv: Protestera mot slakt utan bedövning!!! Här finns redskap..Häng på vettja!

    Inlägg  Blåfront 2009-06-02, 21:15

    Varför tiger djursvänner mot halalslakt? Till och med anser det acceptabelt?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Protestera mot slakt utan bedövning!!! Här finns redskap..Häng på vettja! Empty Sv: Protestera mot slakt utan bedövning!!! Här finns redskap..Häng på vettja!

    Inlägg  Sniperace 2009-06-02, 21:18

    Blåfront skrev:Varför tiger djursvänner mot halalslakt? Till och med anser det acceptabelt?

    Väldigt många djurvänner protesterar MYCKET mot halalslakt, i högre grad än scans vidriga hantering...

    Jag är inte mycket för Islam, men just HALALSLAKT stöder jag efter att i verkligheten sett sådan utföras i både nordafrika och Kosher i Israel... den är fan så mycket humanare än slaktfabrikerna här i Sverige
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Protestera mot slakt utan bedövning!!! Här finns redskap..Häng på vettja! Empty Sv: Protestera mot slakt utan bedövning!!! Här finns redskap..Häng på vettja!

    Inlägg  Vercingetorix 2009-06-03, 01:26

    Favorit i repris...

    Den gamle bondens svar på frågan om varför han fortfarande slog ihjäl sina grisar med slägga, nu när det finns skonsammare metoder: "Jag gör som jag alltid gjort, för det är grisarna vana vid.."
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Protestera mot slakt utan bedövning!!! Här finns redskap..Häng på vettja! Empty Sv: Protestera mot slakt utan bedövning!!! Här finns redskap..Häng på vettja!

    Inlägg  Sniperace 2009-06-03, 08:31

    Vercingetorix skrev:Favorit i repris...

    Den gamle bondens svar på frågan om varför han fortfarande slog ihjäl sina grisar med slägga, nu när det finns skonsammare metoder: "Jag gör som jag alltid gjort, för det är grisarna vana vid.."

    Nog så bra svar Very Happy
    Men det var ju knappast grisarna utan han som var van, å andra sidan, ett släggslag mot huvudet släcker livet väldigt fort, och är nog skonsammare än elchock"bedövning"

    Sponsored content


    Protestera mot slakt utan bedövning!!! Här finns redskap..Häng på vettja! Empty Sv: Protestera mot slakt utan bedövning!!! Här finns redskap..Häng på vettja!

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-12, 11:11