Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+8
formsvackan
theward
blueheaven
Redvictory
Mona Stalin.
Regndrottning
fredrik rahm70
captaincodd
12 posters

    Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna?

    captaincodd
    captaincodd


    Antal inlägg : 904
    Join date : 09-02-17
    Ort : Upplands-Bro

    Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna? Empty Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna?

    Inlägg  captaincodd 2009-05-23, 14:23

    Jag läste en inlaga i AB nu i veckan av J.Brink (V) där hon tog upp de nya direktiven från Alliansen att speciellt långtidsarbetslösa skulle lånas ut till företag, men en vesäntlig skillnad att det var arbetsförmedlingen som betalar 225 kronor om dan till arbetsgivaren.De arbetslösa ska då utföra arbetsuppgifter som en betald arbetare men med endast sin a-kassa som inkomst.Detta stinker och kommer garanterat att utnyttjas av arbetsgivarna,och varför så lite info om denna "reform",varför säger inte oppositionen nåt?Slavhandel 2009,,,,,Arbetarpartiet M,vilket skämt
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna? Empty Sv: Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna?

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-05-23, 14:27

    och (s)amhall med sina meningslösa fågelholks jobb som folk tom förlorade pengar på att jobba på var, mera rättvisa??
    japp dom lät tom socialbidrags tagare "arbetsträna"...
    jag menar mindre 4% blev ju arbetsföra av samhall varje år

    näää bättre att (s)olidariskt säga att arbetslöshet är sjukdom och sjukpensionera alla.

    sedan glömmer vissa alltid att ett aktuellt arbetsbetyg /intyg ganska ofta smäller högre än t.o.m 4 års universitets studier=)
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna? Empty Sv: Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna?

    Inlägg  Regndrottning 2009-05-23, 17:33

    Ja, och det blir ju inga nya jobb som skapas av detta.... Gratis arbetskraft är bra. Att få betalt för arbetskraften är bättre!

    Alla inkomster till företaget när det inte behövs några anställda som drar löner...


    queen
    Mona Stalin.
    Mona Stalin.


    Antal inlägg : 143
    Join date : 09-05-18

    Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna? Empty Sv: Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna?

    Inlägg  Mona Stalin. 2009-05-23, 17:37

    och (s)amhall med sina meningslösa fågelholks jobb

    jag kan inte debattera trådens topic men jag kan inte heller låta bli att skriva, men det är bra att skriva, det har min terpeut sagt
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna? Empty Sv: Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna?

    Inlägg  Redvictory 2009-05-23, 17:53

    fredrikrahm skrev:och (s)amhall med sina meningslösa fågelholks jobb

    jag kan inte debattera trådens topic men jag kan inte heller låta bli att skriva, men det är bra att skriva, det har min terpeut sagt

    Skriv hur mycket du vill frdrik men inte här!
    spammar du i testaren också eller har du blivit avstängd?
    du har inte kommit med ett enda vettigt bidrag till en debatt!
    kanske för att du använder detta forum till att skriva av dig
    och projisera bitterheten över att du är så misslyckad här!
    captaincodd
    captaincodd


    Antal inlägg : 904
    Join date : 09-02-17
    Ort : Upplands-Bro

    Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna? Empty Högerjönsarna har inga

    Inlägg  captaincodd 2009-05-24, 11:58

    vettiga argument för denna reform utan då drar man fram gammal skåpmat om samhall som ju främst är till för arbetsskadade ovh handikappade.Men att BETALA arbetsgivare för att ta emot arbetskraft kan bara en Alliansmotsverige komma på o va nöjd med,,,,Som regndrottning så riktigt skriver är gratis gott men betalt ät ju fantastiskt.Arbetsgivarregeringen har än en gång visat vem dom värderar i reda pengar som nåt att ha,,,
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna? Empty Sv: Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna?

    Inlägg  Regndrottning 2009-05-24, 12:07

    En tänkbar lösning i problematiken vore en lagstadgad arbetstidsförkortning.

    Men en allmän arbetstidsförkortning skulle arbetsgivare behöva anställa fler personer. Vilket skulle minska på arbetslösheten.

    Vad staten kunde göra i detta är att se till att det inte blir dyrare för arbetsgivarna att anställa flera.

    Som det är nu ser regerigen bara till fasta heltidsanställningar. Alla andra anställningsformer är av ondo. Trots att arbetsbehovet varierar stort. Deltis-, säsong-, projektanställningar är bara några utav de varierande antällningsformer som finns.

    I denna tid är inte fast heltid längre normen. Och skall en arbetsmarknad vara flexibel så måste detta speglas i den förda arbetsmarknadspolitiken. Vilket det inte görs!!


    queen
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna? Empty Sv: Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna?

    Inlägg  blueheaven 2009-05-24, 12:25

    fredrikrahm skrev:och (s)amhall med sina meningslösa fågelholks jobb

    jag kan inte debattera trådens topic men jag kan inte heller låta bli att skriva, men det är bra att skriva, det har min terpeut sagt

    PET...H.
    LÄGG AV!
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna? Empty Sv: Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna?

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-05-24, 14:30

    [size=14
    näää bättre att (s)olidariskt säga att arbetslöshet är sjukdom och sjukpensionera alla.

    sedan glömmer vissa alltid att ett aktuellt arbetsbetyg /intyg ganska ofta smäller högre än t.o.m 4 års universitets studier=)

    dessa rader glömmer trollen..

    klart ser man JOBB som slavdriveri och orättvist så=)

    tom regn och redvictory skulle antagligen få ett jobb och bli attraktiva på marknaden )trots ingen utbildning med ett aktuellt arbetsbetyg i bakfickan=)

    Martin skulle dock bita chefen på anställningsintervjun och kissa på golvet redan inne på af så där är det kört=)
    [/size]
    Mona Stalin.
    Mona Stalin.


    Antal inlägg : 143
    Join date : 09-05-18

    Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna? Empty Sv: Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna?

    Inlägg  Mona Stalin. 2009-05-24, 14:38

    Martin skulle dock bita chefen på anställningsintervjun och kissa på govet på af så där är det kärt.

    Hjälp mig jag kan inte skriva utan att kränka andra, för jag är en så liten människa. Jag vill vara en stor människa säger min terpeut
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna? Empty Sv: Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna?

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-05-24, 14:40

    fredrikrahm skrev:Martin skulle dock bita chefen på anställningsintervjun och kissa på govet på af så där är det kärt.

    Hjälp mig jag kan inte skriva utan att kränka andra, för jag är en så liten människa. Jag vill vara en stor människa säger min terpeut
    '

    hey red.. byt bild så blir du mera trovärdig lol! lol! geek
    Mona Stalin.
    Mona Stalin.


    Antal inlägg : 143
    Join date : 09-05-18

    Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna? Empty Sv: Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna?

    Inlägg  Mona Stalin. 2009-05-24, 14:41

    Jag är inte trovärdig då jag måste projicera.
    Mitt liv är en livslögn säger min terpeut.
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna? Empty Sv: Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna?

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-05-24, 14:42


    näää bättre att (s)olidariskt säga att arbetslöshet är sjukdom och sjukpensionera alla.

    sedan glömmer vissa alltid att ett aktuellt arbetsbetyg /intyg ganska ofta smäller högre än t.o.m 4 års universitets studier=)

    dessa rader glömmer trollen..

    klart ser man JOBB som slavdriveri och orättvist så=)

    tom regn och redvictory skulle antagligen få ett jobb och bli attraktiva på marknaden )trots ingen utbildning med ett aktuellt arbetsbetyg i bakfickan=)

    Martin skulle dock bita chefen på anställningsintervjun och kissa på golvet redan inne på af så där är det kört=)
    Mona Stalin.
    Mona Stalin.


    Antal inlägg : 143
    Join date : 09-05-18

    Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna? Empty Sv: Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna?

    Inlägg  Mona Stalin. 2009-05-24, 14:43

    Vi som är fredrik har varit på kurs och lärt oss Ctrl+C och Ctrl+ V

    Martin skulle dock bita chefen på anställningsintervjun och kissa på govet på af så där är det kärt.

    Hjälp mig jag kan inte skriva utan att kränka andra, för jag är en så liten människa. Jag vill vara en stor människa säger min terpeut


    Senast ändrad av fredrikrahm den 2009-05-24, 14:48, ändrad totalt 1 gång
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna? Empty Sv: Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna?

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-05-24, 14:46


    näää bättre att (s)olidariskt säga att arbetslöshet är sjukdom och sjukpensionera alla.

    sedan glömmer vissa alltid att ett aktuellt arbetsbetyg /intyg ganska ofta smäller högre än t.o.m 4 års universitets studier=)

    dessa rader glömmer trollen..

    klart ser man JOBB som slavdriveri och orättvist så=)

    tom regn och redvictory skulle antagligen få ett jobb och bli attraktiva på marknaden )trots ingen utbildning med ett aktuellt arbetsbetyg i bakfickan=)

    Martin skulle dock bita chefen på anställningsintervjun och kissa på golvet redan inne på af så där är det kört=)
    Mona Stalin.
    Mona Stalin.


    Antal inlägg : 143
    Join date : 09-05-18

    Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna? Empty Sv: Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna?

    Inlägg  Mona Stalin. 2009-05-24, 14:48

    Vi som är fredrik har varit på kurs och lärt oss Ctrl+C och Ctrl+ V

    Martin skulle dock bita chefen på anställningsintervjun och kissa på govet på af så där är det kärt.

    Hjälp mig jag kan inte skriva utan att kränka andra, för jag är en så liten människa. Jag vill vara en stor människa säger min terpeut
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna? Empty Sv: Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna?

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-05-24, 14:48


    näää bättre att (s)olidariskt säga att arbetslöshet är sjukdom och sjukpensionera alla.

    sedan glömmer vissa alltid att ett aktuellt arbetsbetyg /intyg ganska ofta smäller högre än t.o.m 4 års universitets studier=)

    dessa rader glömmer trollen..

    klart ser man JOBB som slavdriveri och orättvist så=)

    tom regn och redvictory skulle antagligen få ett jobb och bli attraktiva på marknaden )trots ingen utbildning med ett aktuellt arbetsbetyg i bakfickan=)

    Martin skulle dock bita chefen på anställningsintervjun och kissa på golvet redan inne på af så där är det kört=)
    Mona Stalin.
    Mona Stalin.


    Antal inlägg : 143
    Join date : 09-05-18

    Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna? Empty Sv: Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna?

    Inlägg  Mona Stalin. 2009-05-24, 14:49

    Vi som är fredrik har varit på kurs och lärt oss Ctrl+C och Ctrl+ V

    Martin skulle dock bita chefen på anställningsintervjun och kissa på govet på af så där är det kärt.

    Hjälp mig jag kan inte skriva utan att kränka andra, för jag är en så liten människa. Jag vill vara en stor människa säger min terpeut
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna? Empty Varför snacka skit om samhall?

    Inlägg  theward 2009-05-24, 14:49

    För många, är det det enda arbete de klarar av

    Att göra fågelholkar är dessutom inte slöseri med tid.
    Tänkt på alla fåglar...

    Vi måste inse att alla har varken fysiska eller mentala förrutsättningar för att klara av ett riktigt jobb.

    Men alla förtjänar att ha nåt att göra, känna sig behövda och betydelsefulla.

    Tex har handikappade daglig verksamhet inom kommunens försorg.

    Sånt arbete har min bror, 15 timmar i veckan på ICA

    Han mår mkt bättre nu än när han bara gick hemma.
    Samhall har han testat, men han ansågs för "dålig" för det arbetet

    Gömma arbetslöshet med att sjukskriva/pensionera är fel...

    Att gömma sjukdom/sjuktal med arbetslöshet som Alliansen faktiskt är ännu värre...

    ps detta höll tom en lokal moderatpolitiker med om...
    Han är djupt kritiskt på den delen av Allianspolitiken

    Se till att få folk friskare istället, för att bara påstå att de är det
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna? Empty Sv: Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna?

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-05-24, 14:54

    theward att folk blev sjukare av samhall och mera institutionaliserade glömmer du??

    och hur är det med Aktuella arbetsbetyg ..vs ständiga amskurser och komvuxbetyg man kan torka sig i baken med??

    - vad har du gjort senaste 10 åren då.. jo jag har lärt mej skriva cv 12 ggr läst matte b på komvux och öhh lärt mej data grund på ams??=))

    exempel: när vi hade restaurang kom det unga italienare för att jobba GRATIS som lärling 3-4 månade under min gudfar är som är en ganska berömd kock..

    varför?? jo dom får ett BETYG av denna och får därmed ngt man aldrig kan åtgärda sig eller studera till...



    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna? Empty Sv: Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna?

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-05-24, 15:03

    tillägg:

    men för att FÅtag i ett arbetsbetyg ..ja då MÅSTE man ju jobba själv och visa framfötterna.

    Näää lättare att säga att regeringen kommunen eller ngn annan tex af skall "göra nått" då
    Mona Stalin.
    Mona Stalin.


    Antal inlägg : 143
    Join date : 09-05-18

    Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna? Empty Sv: Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna?

    Inlägg  Mona Stalin. 2009-05-24, 15:08

    .ja då MÅSTE man ju jobba själv och visa framfötterna.

    Det vet jag för jag har varit arbetslös i två år nu.
    Jag har bara låtsats att jag har egen firma, för jag tror att man blir en stor människa om man är egenföretagare.
    Det har min terapeut sagt.
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna? Empty ja vill du ha redogörelse från 99?

    Inlägg  theward 2009-05-24, 15:11

    1999 var ett skralt år...mest arbetslös och lite småjobb här o där
    2000-2004 jobbade jag större delen, men var hemma med barn(en) någon månad också. Arbetade inom tillverkningindustrin. Skötte bla framtagande av material. Kapning,stansning, bockning mm

    hösten 2004- hösten 2005 gick jag svets o plåt utbildning på Länsutbildningar
    Lagom till jag var klar var arbetsmarknaden för svetsare väldigt skral Rolling Eyes
    Jobbade lite på ledig tid

    var mestadels arbetslös en bit in på 2006.....
    Men jobbade vid behov i snösvängen
    våren/sommaren 2006 arbetade jag först med att göra trädgårdmöbler, sen med att renovera blästerslungan på järnverket

    Hösten 2006 hoppade jag på en utbildning till, CNC
    Även denna på länsutbildningar

    Senhösten 06 blev jag sjuk(are)
    Fick avbryta utbildningen helt enkelt Sad
    Gick sjukskriven helt i 9 månader, sen halvt tills(stämplade andra halvan )jag ordnade arbetsprovning på egen hand i september 07
    På bensinmack

    Där var jag i 14 månader dvs till hösten 08'


    Då gick jag en smärthanterings/rehabkurs som avslutades januari 09

    I mars i år, så började jag jobba på min lönebidragsanställning 50% på samma mack

    Nu i Juni går jag upp och gör ett allvarligt försök med 75%

    ps under tiden 1999-till 2006 arbetade jag också med begravningar och hämtningar av döda efter behov....

    Det är i detalj vad jag gjort arbetsmässigt utbildningsmässig de sista 10 åren
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna? Empty Sv: Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna?

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-05-24, 15:23

    theward..liten skillnad.. DU är sjuk..och inte långtidsarbetslös.

    undrar varför röda debattörer alltid blandar ihop dom 2 begreppen..

    kan det vara för att (s) ansåg att huvudelen långtidsarbetslösa skulle ha sjukpenning bara för en 4 år sedan??

    STÖRSTA hindret för en LÅNGTIDSARBETSLÖS är och har alltid varit arbetsbetyg/intyg.

    samma med unga som inte kommer in på arbetsmarknaden riktigt.

    du kan ej Studera dig till ett sådant ej heller gå kurser eller åtgärder..inte ens plusjobben fixade detta
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna? Empty tack att du iaf erkänner mig som sjuk

    Inlägg  theward 2009-05-24, 16:01

    fredrik rahm skrev:theward..liten skillnad.. DU är sjuk..och inte långtidsarbetslös.

    undrar varför röda debattörer alltid blandar ihop dom 2 begreppen..

    kan det vara för att (s) ansåg att huvudelen långtidsarbetslösa skulle ha sjukpenning bara för en 4 år sedan??

    STÖRSTA hindret för en LÅNGTIDSARBETSLÖS är och har alltid varit arbetsbetyg/intyg.

    samma med unga som inte kommer in på arbetsmarknaden riktigt.

    du kan ej Studera dig till ett sådant ej heller gå kurser eller åtgärder..inte ens plusjobben fixade detta

    Nä jag blandar absolut inte ihop begreppen...

    klart det är så, man måste i princip ha jobb, för att få jobb

    Sponsored content


    Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna? Empty Sv: Arbetsförmedlingen de nya slavhandlarna?

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-17, 06:09