Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


    Torgny Lindgren är död.

    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Torgny Lindgren är död. Empty Torgny Lindgren är död.

    Inlägg  Infra 2017-03-16, 22:57

    Torgny Lindgren har lämnat oss. 78 år gammal avsomnade han lugnt och stilla.
    Han satt i Akademin och var en nutida författare av stora mått, något underskattad.
    Han var en av mina favoritförfattare och var en sufist av radikalaste slag.

    Han skrev en bok i jagform om en sufisk pilgrimsresa till häst resa. Både hans
    kvinna och Torgny på samma häst mitt i ett större följe med gemensamt mål.
    Har glömt namnet på boken. Där behandlades förhållandet mellan könen som
    är mycket jämlikt inom sufismen. Sexualiteten behandlades i boken mycket
    frimodigt och frivolt. Skam å sägandes tog jag aldrig mej igenom hela boken ty
    jag tyckte aldrig dom kom fram nån gång.

    Tillsammans med den där finske författaren som skrev "De hängda rävarnas skog"
    är och förblir Torgny en av mina absoluta favoriter. Den sista boken jag läste om
    honom tyckte jag nästan bäst om: "Pölsan". En pärla. Rekommenderas. "Hummel-
    honing" var också ett mästerverk.

    Må frid vila över Torgny Lindgrens minne.
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Torgny Lindgren är död. Empty Sv: Torgny Lindgren är död.

    Inlägg  Infra 2017-03-20, 16:11

    Jag får bestämt be om ursäkt här. "Hur kunde jag lägga boken ifrån mej? Torgny som
    är så spännande att läsa"? tänkte jag nyss.

    Och så kom den till slut då; den Lidnerska knäppen. Alldeles nyss insåg jag att den bok
    jag trodde att Torgny Lindgren hade skrivit egentligen var skriven av en annan bra för-
    fattare: Thorbjörn Säfve.

    Pratar nu alltså om den där boken med den muslimska pilgrimsresa i sufismens tecken
    som författaren berättade om. Det borde jag insett från början. Men jag blandade ihop
    deras respektive alster - antagligen för att jag gillar dom bägge två. Ber än en gång om
    ursäkt: det var ofrivilliga"fake news". Nåja: gigant som gigant.
    Embarassed

      Liknande ämnen

      -

      Aktuell tid och datum: 2024-03-28, 19:04